Ongeval op Triana in de Ocean Globe Race

– zondag 17/09/2023 – foto bemanning Triana bij vertrek met rechts vooraan de gekwetste Stéphane Raguenes © Aïda Valceanu/OGR2023 –

McIntyre OGR-deelnemer “Triana” wordt omgeleid met gewonde bemanning

Om 14:00 UTC informeerde schipper van jacht Triana FR (66), Jean d’Arthuys, de racecontrole van McIntyre Ocean Globe over een incident aan boord. Bemanningslid Stéphane Raguenes was aan dek gevallen, met als gevolg een ernstige open wond van negen cm lang en drie cm breed aan de achterkant van zijn been achter de knie.

Stéphane werd naar beneden gebracht voor onmiddellijke eerste hulp om de bloedstroom te stoppen. Hij werd verdoofd en kreeg pijnstillers. Hij was bij bewustzijn, praatte en werd op zijn gemak gesteld door de andere bemanningsleden.

Er werd contact opgenomen met MSOS (Medical Support Offshore), het OGR 24-uurs telegeneeskundeteam en de TMAS International Telemedicine-ondersteuning en foto’s van de verwondingen werden via satelliet verzonden voor diagnose. Er werd medisch advies gegeven aan de bemanning. OGR riep een Code Oranje uit en er werden OGR-protocollen ingevoerd.

CROSS Gris-Nez (Maritiem Kustwacht Agentschap), Portugal MRCC, Spanje MRCC en Marokko MRCC werden allen op de hoogte gebracht. De naaste familie van Stéphane kreeg te horen dat de wond weliswaar ernstig was, maar niet levensbedreigend.


Bemannaingslid Stéphane Raguenes opTriana. ©Aïda Valceanu/ OGR2023

In overleg met MSOS en OGR-controle heeft schipper Jean d’Arthuys een aantal opties afgewogen. Aanvankelijk was er een optie voor een noodevacuatie naar een nabijgelegen containerschip “CHICAGO E”, 16 kilometer verderop, dat een arts aan boord had en bereid was te helpen.

Een tweede overweging was de overplaatsing van dokter Tanneguy Raffray van Neptune FR (56), een andere Franse OGR-deelnemer. Neptunus bevond zich op dat moment slechts 12 nm verwijderd. Helaas sloten de weersomstandigheden, met een noordwestelijke wind van 17-20 knopen en een zeehoogte van 4 meter, beide opties uit.

Uitwijken naar Portugal, 215 kilometer naar het oosten, was een ander voorstel. Maar Jean besloot verder zuidwaarts te gaan, naar Las Palmas. MRCC Las Palmas is op de hoogte gebracht van de situatie en heeft verzocht om een ​​medivac zodra deze in de haven aankomt.

Triana, een Swan 53, maakt nu de beste snelheid naar Las Palmas, Gran Canaria, waar Stéphane over ongeveer twee dagen (dinsdag) naar het ziekenhuis zal worden overgebracht, als het weer het toelaat.

Update 18/09/2023 – 15u00

Een Frans vliegtuig is onderweg naar de Triana en zal samenwerken met een Portugese helikopter om Stéphane van boord te halen. Het plan is om 2 reddingsvlotten neer te laten en die achter de Triana te koppelen. De patiênt zal door twee bemanningsleden worden begeleid en vervolgens zal de helikopter Stéphane ophalen.
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is aaa-2-1024x749.jpg
000
Update 19/09/2023

Het vliegtuig arriveerde gisteren om ongeveer 15:15 UTC vóór de helikopter.
De Triana-bemanning lanceerde een van hun twee achtkoppige SOLAS-reddingsvlotten en het slachtoffer werd in het vlot geholpen door de drie bemanningsleden Xavier Haize, Titouan Dourmap en Max de Montgolfier.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 5ef61ac4-730f-ed60-681b-e9d806ebcef8-1024x576.jpg
© Margault Demasles / Team Triana / OGR2023

Alle vier werden vervolgens met een lijn van 12 meter aan de achtersteven van Triana vastgemaakt. Er waren golven op dat moment van 2,5 meter en 17-20 knopen wind.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is d10371f6-9144-f959-3a2f-7b9f1f42b345-1024x576.jpg
© Margault Demasles / Team Triana / OGR2023

Kort nadat de helikopter arriveerde, en om 16:45 UTC, werd Stéphane met succes uit het reddingsvlot in de helikopter gehesen om de lange vlucht terug naar het eiland Madeira voort te zetten, in afwachting van medisch personeel.

Om 1830 UTC Portugal liet MRCC weten dat de helikopter met Stéphane aan boord veilig was geland op de luchthaven van Funchal op het eiland Madeira en dat hij naar het ziekenhuis werd vervoerd. Hij wordt nu behandeld voor zijn verwondingen en herstelt voorspoedig.
Triana op 10/09/2023 start van de wedstrijd – © Tim Bishop/PPL

Ondanks dat ze niet de gemakkelijkste start van de race heeft, leidt Triana momenteel de ADVENTURE CLASS en bevindt ze zich in het midden van de vloot, op de zevende plaats in het algemeen klassement en op de vijfde plaats in de IRC-ranglijst. Onder leiding van de Franse media-ondernemer en wijnmaker Jean d’Arthuys moest het jacht op nacht drie vier uur lang niet racen om een ​​kapotte stuurkabel te repareren. De reparaties zijn met succes uitgevoerd met behulp van dyneematouw, waardoor deze ongehinderd door konden gaan.

De Swan 53, een van de kleinere jachten in de race, vaart met een bemanning van slechts acht en wordt door velen beschouwd als degene om in de gaten te houden. Ze leidde de Adventure-klasse met een flinke marge. Sébastien Audigane, eerste stuurman, is een bekend gezicht in de professionele Franse zeilgemeenschap. Met zes passages van Kaap Hoorn en twee Jules Verne ronde de wereldrecords op zijn naam.

Ja, hij en zijn bemanning zijn snelle zeilers, maar Jean heeft op dit moment maar één ding aan zijn hoofd en dat is het welzijn van zijn gewonde bemanning.