The Ocean Race, met Volvo op de achterbank

Voorheen bekend als de Whitbread Round the World Race (1973-1997) en de Volvo Ocean Race (2001-2018), vandaag omgedoopt tot The Ocean Race, met Volvo als premium partner op de achterbank. Maar niet alleen de naam is nieuw, ook de deelnemende klassen. Naast de monotypes VO65, die de voorbije editie het mooie weer makten, treden nu ook de IMOCA 60 foiling boten in het strijdperk.

De volgende editie van de Ocean Race start in Alicante (Spanje) in 2021, met twee boot klassen, de high-performance en high-tech IMOCA 60 foiling boten en de monotypes VO65. “De toetreding van de IMOCA-klasse is niet alleen opwindend voor zeilers. Het brengt ons bij de voorhoede van de technologie, waarbij de hele maritieme industrie – van ontwerpers en ingenieurs tot bouwers en zeilboten – opnieuw bij de race betrokken is “, lichtte Richard Mason, uitvoerend directeur toe.

“Er zijn negen IMOCA’s  in aanbouw en een aantal hiervan heeft de Ocean Race op het programma gezet.  Aan de andere kant bereiden zes van de acht VO65’s die vorige editie actief waren,  zich voor om  in 2021 aan de startlijn te staan. ”

De IMOCA’s met foils staan aan de start van de volgende ‘The Ocean Race’.
Boris Herrmann, skipper of IMOCA MALIZIA II. Route du Rhum Destination Guadeloupe 2018. Photo: Jean-Marie LIOT

Paulo Mirpuri, voorzitter van de Mirpuri Foundation, een partner van Turn the Tide on Plastic tijdens de laatste race, heeft aangekondigd dat hij ten minste één team zou hebben dat deelneemt aan The Ocean Race. Het is zijn bedoeling om een ​​project rond een VO65 te bouwen – het ontwerp dat voorbije race voor spanning zorgde – om zodoende de boodschap van duurzaamheid overal ter wereld uit te dragen.

Maar de man blijkt ook geïntrigeerd te zijn door de technologische uitdagingen rondom IMOCA 60 en overweegt  een tweede project.

“Ik ben enorm geïnteresseerd in deze nieuwe klasse in de race, die het beste van innovatie en technologie zal laten zien. Samen met duurzame ontwikkeling zijn dit twee waarden die we hoog in het vaandel hebben bij de Mirpuri Foundation. Daarom bestudeer ik ook de mogelijkheid om een ​​IMOCA-campagne op te zetten voor The Ocean Race Trophy. ” Het team zou onder de vlag van Nieuw-Zeeland varen. Tony Rae (Trae), een ervaren zeiler met  niet minder dan zes edities van de race op de teller en ook betrokken was bij zeven teams op de America’s Cup, zal de campagne leiden.

Xabi Fernández, die de schipper van MAPFRE, tweede in de laatste editie van de race – het beste resultaat voor een Spaanse ploeg – was in Alicante voor de lancering evenement, en beweerde hard te werken om een ​​concurrerend project te ontwikkelen tijdens de volgende race.

De 2021-22 editie van The Ocean Race zal maximaal negen tussenstops tellen. De onderhandelingen met  de kandidaat-steden zijn aan de gang.

The Ocean Race brand launch in Alicante, Spain. March 20-21, 2019 – Ainhoa Sanchez/The Ocean Race.

Foto boven: Start of Leg 2. Day 1 from Lisbon to Cape Town. 05 November, 2017 – Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Foto midden: Boris Herrmann, skipper of IMOCA MALIZIA II. Route du Rhum Destination Guadeloupe 2018. Photo : Jean-Marie LIOT

Foto onder: The Ocean Race brand launch in Alicante, Spain. March 20-21, 2019 – Ainhoa Sanchez/The Ocean Race