Figaro Bénéteau  3, eerste serie gebouwd wedstrijdjacht met foils

De invloed van de racecatamarans uitgerust met ‘foils’  die de America’s Cup betwisten en de ‘foiling’ IMOCA 60’s die de Vendée Globe aanvoeren, kon niet uitblijven. De Franse werf Bénéteau presenteert  de eerste in serie gebouwde monohull met foils, de Figaro Bénéteau 3. Dit  is de opvolger van de Figaro Bénéteau 2 die dateert uit 2003, de eenheidsklasse waarmee het Franse solozeilcircuit wordt gevaren.

Beneteau-FOIL-FB3_CP_VDEF-(3)-6_LRHet prototype van de Bénéteau Figaro 3 wordt komende zomer afgeleverd. Het ontwerp van bureau Van Peteghem – Lauriot – Prévost (VPLP) is een semi-foiler, waarbij de gekromde zwaarden de romp tijdens het zeilen gedeeltelijk uit het water tillen en zodoende zorgen voor minder wrijving en dus een hogere snelheid. VPLP tekende voor de winnaars van de laatste twee edities van de Vendée Globe en maakt aanspraken op een nieuwe overwinning in de achtste editie die momenteel betwist wordt.

15 procent sneller

Het eerste prototype is momenteel in aanbouw en wordt in de zomer van 2017 getest. ,,Met deze nieuwe Figaro Bénéteau 3 willen we een modernere en uitdagender boot leveren, met meer snelheidspotentieel dan zijn voorganger, maar even betrouwbaar ”, legt Vincent Lauriot-Prévost uit. Het is moeilijk  in te schatten, maar de ontwerpers  gaan uit van zo’n 15 procent snelheidswinst op de ruime koersen. Opmerkelijk is ook dat de ontwerpers de boot ‘bevrijd’ hebben van ballast.

Het afgelopen jaar werd er op meerdere werven geëxperimenteerd met foils onder kielboten. Het meest recente voorbeeld zijn de semi-foilende IMOCA 60’s in de Vendée Globe.

De werking van de foils op de Figaro 3 is vergelijkbaar met deze van de IMOCA’s, alleen zijn de foils precies andersom gemonteerd. Bij de Figaro zorgen de kiel en brede romp voor stabiliteit. Door de snelheid van de boot duwen de foils de romp gedeeltelijk uit het water, als ware het vliegtuigvleugels. Daardoor neemt het nat oppervlak af en vermindert de weerstand van de boot door het water, en zeilt de boot harder. Naast opwaartse lift leveren de foils ook dwarskracht, tegen het verlijeren.

Het nieuwe ontwerp voorziet in een meer naar achter geplaatste mast, een vaste boegspriet en een breed en vlak  achterschip. De kiel is dieper en slanker uitgevoerd, dat kan omdat  de foils een gedeelte van de dwarskracht leveren. De foil-zwaarden worden zo ontworpen dat in geval van aanvaring het zwaard zelf de zwakste schakel vormt; het zwaard breekt en de bootstructuur blijft intact.

Serieproductie

Van de Figaro Bénéteau 2 werden sinds 2003 zowat 100 exemplaren gebouwd. Dat de werf gelooft in het potentieel van de opvolger mag blijken uit de oprichting van de “Groupe Bénéteau Racing Division” een team dat in  Cheviré Nantes (Loire-Atlantique) de serieproductie zal opstarten. Tegen eind 2018 moet een eerste reeks van 50 exemplaren van de Figaro Bénéteau 3 de werf verlaten. Die zullen mondjesmaat onder de zeilers verloot worden, dit om de sportiviteit binnen het circuit te waarborgen.