Franse schipper Charles Caudrelier wint eerste Arkea Ultim Challenge-Brest, solo multihull race rond de wereld

De Franse soloracer Charles Caudrelier, schipper van de Maxi Edmond de Rothschild, is dinsdagochtend 27/02/2024 om 8u 37mn 42s lokale tijd (UTC+1u) over de finish gekomen voor de kust van Brest en heeft daarmee de ARKEA ULTIM CHALLENGE-Brest gewonnen, de allereerste solo multihullrace rond de wereld, gezeild in gigantische 32m lange ULTIM-klasse trimarans.

Foto © Vincent Olivaud

Caudrelier lag sinds de nacht van 17 januari onbetwist aan de leiding van de race. Voordat hij moest afremmen om een enorme storm bij Kaap Hoorn te ontwijken, was Caudrelier op een gegeven moment in de Stille Oceaan op weg om een nieuw all-time record voor solozeilen rond de wereld te vestigen.

Zijn tijd: 50 dagen 19 uur 07 minuten 47 seconden sinds zijn vertrek uit Brest op zondag 7 januari. Er kwamen zes Ultim multihulls aan de start.

Na een spannend duel met de 26-jarige Tom Laperche in de Zuid-Atlantische Oceaan, vergrootte Caudrelier, die maandag 50 jaar werd, zijn voorsprong tot meer dan 2500 mijl op zijn naaste rivaal nadat Laperche zich in Kaapstad moest terugtrekken met schade door een aanvaring.

Langs zijn route vestigde Caudrelier een nieuw record over de Indische Oceaan en bewees vervolgens dat hij wist hoe hij zijn tempo moest matigen om voor zijn hightech vliegende ULTIM te sparen en zo zijn kansen te vrijwaren om de 24.260 zeemijlen lange route te voltooien.

Voorsprong

Met een aanzienlijke voorsprong zette Caudrelier zijn race op een laag pitje – hij zeilde meer dan 36 uur lang aan zeer lage snelheden in het oostelijke deel van de Stille Oceaan – om een storm bij Kaap Hoorn te vermijden en daarna zat hij de storm Louis uit, die vorige week lelijk huis hield. In de veiligheid van de Azoren stopte hij even om elk extra risico te vermijden dat zijn overwinning in gevaar had kunnen brengen.

Dit succes is de beloning voor meer dan tien jaar inspanningen van het Gitana-team van Edmond de Rothschild. Aanvankelijk werkten ze vanaf 2011 met een MOD70 waarop ze het multihull foiling programma ontwikkelden voordat ze in 2017 de innovatieve, door Verdier ontworpen Ultim lanceerden.

Caudrlier, die twee jaar later samen met co-schipper Franck Cammas aan boord kwam, en tweevoudig winnaar van The Ocean Race -eenmaal als schipper- droeg bij aan de voortdurende evolutie en optimalisatie van de boot en de boot bouwde het meest uitgebreide track record van de klasse op met een aantal grote overwinningen met Caudrelier waaronder de Brest Atlantique (2019), Fastnet (2019 en 2021), Transat Jacques Vabre (2021), Finistère Atlantique (2022) en blue riband solo Route du Rhum (2022).

Frustrerend

Na een frustrerende Transat Jacques Vabre afgelopen herfst waarin hij derde werd, heeft het Gitana-team hard gewerkt aan reparaties om klaar te zijn voor deze race. Er doken problemen op aanhet stuursysteem en een foil, begaf het tijdens deze race.

“Ik heb mijn strubbelingen gehad, maar ik weet dat de dingen aan het veranderen zijn,” zei Caudrelier voor de start van de ARKEA ULTIM CHALLENGE-Brest.

Vanaf het begin van deze race had hij ook te kampen met kleine problemen, waaronder een breuk in zijn voorkuip. Hoewel hij erin slaagde om probleemloos op een lage druk van de Zuid-Atlantische Oceaan tot het zuiden van Australië, te zeilen verliep de tweede helft van zijn race veel problematischer, inclusief zijn pauze voor Kaap Hoorn en zijn strategische stop in de Azoren vorige week.

Dit is het grootste solosucces van Caudrelier en hij maakt eindelijk zijn jeugddroom waar om een singlehanded race rond de wereld te winnen. Samen met zijn Ocean Race-overwinningen vestigt hij zijn naam als een van de beste schippers onder de Franse grootheden.

De overwinning van Charles Caudrelier in cijfers

Finish tijd : 8 u 37 min 42 sec

Racetijd : 50 dagen 19 uur 7 min 42 sec

Afgelegde mijlen : 28 938,03 mijl

Gemiddelde werkelijke snelheid : 23,74 knopen

Gemiddelde snelheid op de grote cirkel: 19,93 knopen