Jaaroverzicht 2018 van WWSV

Wind en Watersport Vlaanderen is best te spreken over de resultaten van haar werking in 2018. In hun recente nieuwjaarsbrief blikken ze  in 12 beelden terug op enkele hoogtepunten van het voorbije 2018 zeil- en surfjaar. Gelukkig werden een aantal van deze prestaties in de media gebracht, maar anderen ontsnapten aan de aandacht, wat jammer is. Nog andere horen thuis in de huis-,tuin- en keukenrubriek van de WWSV, maar ze bewijzen dat niet alleen op sportief maar ook op promotioneel vlak goed werk geleverd wordt.

1 – Dubbelslag voor Emma Plasschaert op het Wereldkampioenschap zeilen in Aarhus, naast een gouden medaille zorgt ze voor een Belgisch ticket naar de Olympische Spelen in 2020!

2 – Op de 12 kilometer lange zandbanken van St. Peter Ording in het uiterste noorden van Duitsland won Egon Plovier goud op het WK zeilwagenrijden.

3 – Om de tsunami aan deelnemers – elk jaar een nieuw record – allemaal hun kans te laten wagen, moet het Protest BK Surf by GoPro wel naar de Franse kust uitwijken voor meer garantie op golven. En die golven waren er in alle maten dit jaar, van te groot naar te klein, met regen en wind of rustig onder de zon, en gelukkig ook het perfecte midden. Bekijk de hoogtepunten op www.BKsurf.be (foto Damian Davila)

4 – Q-cup, het leukste optimistencircuit van Vlaanderen! 9 wedstrijden, 83 deelnemers, en de allerbeste sfeer voor beginnende zeilertjes! Surf naar de Facebookpagina voor de laatste nieuwtjes.

5 – De laatste zondag van augustus was een rivier voor het eerst het parcours van het Belgische Kampioenschappen Standup Paddle! De wetgever ziet suppers in 2018 voor het eerst niet als zwemmers, dus de weg lag open voor een 5de succesvolle BKsup editie op de Leiestroom, tussen stadhuis ‘Leiespiegel’ Deinze en Deurle. Alle resultaten in het BKsup verslag.

6 – De jonge Vincent Valkenaers (24), lid van WVD Mechelen, wist de wereld dit jaar te verbazen. Eerst door het 12 jaar oude wereldrecord van absolute windsurflegende Bjorn Dunckerbeck over de mijl te verbeteren met 42.23 knopen (78.22 km/h). Later, tijdens de Luderitz Speed Challenge (Namibië), werden de records over 500 meter aangevallen. Daar vestigde Vincent Valkenaers met 51.71 knopen (95.67 km/h) de vijfde snelste run aller tijden, en een nieuw Belgisch record.

7 – De zeiljachten kenden een bijzonder druk jaar voor onze kust. Blikvangers waren de internationale Half Ton Classics Cup in Nieuwpoort maar ook de wedstrijden in CR en IRC van het Open Noordzeekampioenschap en de vele clubwedstrijden wisten mooie vloten te mobiliseren. Het seizoen werd afgesloten met de Antwerprace.

8 – De Belgische golfsurf selectie komt steeds dichter bij de finaleplaatsen op EK’s & WK’s. En er is nog een pak talent op komst uit de 5 clubteams die wekelijks trainen aan onze kust. Bekijk de laatste video van het Belgische top- en misschien Olympisch talent Dean Vandewalle hier. Alles over golfsurfen op www.SurfingBelgium.be (foto Damian Davila)

9 – Ook in het catamaranzeilen blijft ons land presteren. Het duo Henri Demesmaeker en Fréderique Van Eupen haalde naast de Europese- ook de Wereldtitel in de jonge Nacra 15 klasse. Op de Youth Olympic Games in Buenos Aires haalde het erg jonge duo de vierde plaats. In België is de Nacra 15 klasse erg actief met een tiental boten.

10 – Dé Watersportdag 2018 -allerhande initiaties over heel Vlaanderen met als apotheose een event waar meer dan 500 watersportfanaten kwamen opdraven! In mei 2019 doen we de choreo opnieuw!

11 – G-sportwerking blijft groeien! WWSV werkte ook dit jaar samen met zijn clubs en G-sportfederaties om de watersport toegankelijk te maken voor zeilers en surfers met een beperking. De apotheose bij Schulensmeer lokte 250 deelnemers.  De mobiele eenheden met aangepast materiaal werden druk bevraagd. Ontdek alles over G-Sport.

12 – Na het nieuwe logo en daaraan verwant onze nieuwe huisstijl, werd ons rollend materieel ook in een nieuw jasje gestoken!
In 1 duidelijke lijn het nieuwe jaar in en zo kunnen jullie ons ook snel herkennen. Met dank aan ons grafisch bureau Lavagraphics.