Bent u klaar voor de nieuwe watersportliefhebber?

GaastraDe wereld is niet langer eenduidig. Diversiteit , ongelijkheid, heterogeniteit… het is een realiteit waar iedereen mee geconfronteerd wordt. Ook de watersportwereld en haar liefhebbers vormen niet langer een mooi af te baken groep. Een gezapige pleziervaarder op de binnenwateren heeft nog weinig gemeen met een ‘kiter’ of de ‘free surfer’ , laat staan met, zeg maar een onderwaterfotograaf. Wel hebben ze allemaal hun liefde voor het water gemeen maar zowel voor de beleving als voor de uitoefening van hun hobby of passie hebben zij andere middelen en uitrusting nodig. En de omgeving kan ook nog al eens verschillen. Om deze watersportliefhebbers te bedienen volstaat de watersportmarkt niet langer met een eenvormige benadering.

Elke specifiek segment vraagt om een eigen aanpak.

Op zoek gaan naar de grootste gemene deler om te trachten een zo ruim mogelijke doelgroep aan te spreken, zal op termijn niet de juiste aanpak blijken te zijn.
Maar deze diversiteit creëert ook kansen. Terwijl op vlak van zeilkleding een aantal topmerken als Musto, Henri Lloyd en anderen technische hoogstaande producten creëren – met een dito prijskaartje, dat wel – speelt een groot oppervlakte distributeur als Decathlon een prominente rol in het prijsgunstige segment met valabele basiskleding. Nog anderen, denk aan Gaastra, ontwikkelen naast de professionele lijn een ‘fashion & lifestyle’ gamma en profileren zich in de seizoensgebonden modemarkt.
Een zelfde fenomeen zien we bij de creatie van nieuwe bootmodellen. Elk ontwerp gebeurt vandaag met een type gebruiker in het achterhoofd. Leidt dit tot een verschraling van de markt? Neen, integendeel, zelden zullen watersportliefhebbers een aanbod vinden dat beter afgestemd is op hun specifieke behoeften.
Duidelijk is wel dat de watersport is geen eenvoudige markt is, maar wie de juiste keuzes maakt, gebaseerd op de doelgroep waarmee de sterkste affiniteit bestaat, kan zich van een lucratieve toekomst verzekeren.

(foto: Sportcollectie Gaastra)

 

Dit artikel verscheen als editoriaal in editie 40 van  Bootmagazine PLUS.