Tweedehands nader bekeken: Amel Super Maramu 2000, klaar voor reis op groot water

(n.a.) – Op de tweedehandsmarkt zijn best wel pareltjes te vinden en wanneer we voor de rubriek ’tweedehands nader bekeken’ uitgenodigd worden om een AMEL Super Maramu 2000, een 53 voet oceaanzeiljacht,  aan een onderzoek te onderwerpen,  raken we vlug overtuigd. Dit is een klassieker die steevast op het podium zou staan indien de titel  “the best long distance offshore cruising yacht ever” uitgereikt worden.

maramu_whole_lr
Amel Super Maramu 2000, ketch getuigd – Amel Yachts, France. Bouwjaar: 2005 Lengte: 15.90 – Breedte: 4.50 – Diepgang: 2.10

De Amel werf streek in de Franse havenstad La Rochelle neer toen Henri Amel in 1964 het bedrijf ARPIN (Ateliers Rochelais de Polyester Industriel et Naval) overnam.
Zijn eerste boten bouwde hij in zijn carrosseriebedrijf in Parijs. In La Rochelle kreeg hij een werf met een veertigtal medewerkers in handen, waaronder tekenaar Jacques Carteau, die later technisch directeur werd en rechterhand van Henri Amel. Het was deze Jacques Carteau die zoveel jaren later samen met zijn baas, die door zijn medewerkers steevast ‘le capitaine’ werd genoemd, het plan van de Maramu op papier zette.

De grote droom van Henri Amel was een zeiljacht te bouwen dat robuust, comfortabel en eenvoudig te bedienen was en tijdens een oversteek van de Atlantische oceaan kreeg deze droom vaste vorm. De Maramu was geboren.

De Super Maramu 2000 is het resultaat van een reeks verbeteringen en innovaties die in de ontwikkeling van het gamma systematisch werden doorgevoerd.

Extreem resistente structuur

Amel gebruikt een zelf ontwikkelde glasvezel waarmee de romp in één stuk wordt opgebouwd samen met  de scheidingswanden en het dek. Daardoor ontstaat een perfect afgesloten en extreem resistente structuur.  Dit type werd gebouwd vanaf 2000 tot 2007, in totaal 247 exemplaren.

maramu_9_lrDe Amel Super Maramu 2000 uit 2005 die we hier onderzoeken stamt uit de laatste productiejaren en vertoont dan ook geen enkel haarscheurtje in het polyester.  2005 is toevallig het jaar waarin de toen 92-jarige Henri Amel overleed.

Heel kenmerkend voor de Maramu’s is de ketch tuigage, wat als groot voordeel heeft dat men in kleinere stappen kan reven en minder grote lappen doek heeft te hanteren. Het volledige zeilgarderobe werd recent vernieuwd.

Functionele lay-out

De Amel Super Maramu 53” heeft een  functionele lay-out waarvoor alle Amels bekend zijn.In de boeg vinden we de gastenkajuit met twee banken in V-vorm die met behulp van een inzetstuk een  grote dubbele ligplaats vormt. Opbergruimte aan bak- en stuurboord en aansluitend een natte cel  bakboord tegenover de  hoge hangkast en berging. Het hoofdsalon beschikt over een U-vormige dinette met tafel met  zes comfortabel zitjes. Daar tegenover aan stuurboord een zitbank in  pullman-stijl die zich perfect laat omvormen tot een zeebed. Daarachter vinden we dan de mooi afgesloten opbergkastjes en het  ‘entertainmentcentrum’.

maramu_2_lrAansluitend op het salon  aan bakboord bevindt zich de zeer goed uitgeruste keuken in U-vorm met veel opbergruimte,  dubbele wastafel, cardanisch fornuis / oven op gas, koelkast en diepvries en tevens een magnetron en vaatwasmachine. Het geheel comfortabel en veilig om te koken op zee.

Tegenover de keuken aan stuurboord is het grote navigatiestation met alle navigatie-instrumenten, boekenopslag, tekentafel en de hangkast voor natte zeilkleding.

In het achterschip bevindt zich de master bedroom met afzonderlijke zitbank en eigen natte cel. Alles samen zijn er  6 slaapplaatsen aan boord en de stahoogte bedraagt doorheen het schip 2 meter.

Interieur… Wie binnen stapt komt in een klassiek nautisch universum terecht, met glanzende houtafwerking  in contrast met de lichte stoffering.

Er zijn lichte gebruikssporen merkbaar maar het geheel oogt net en aantrekkelijk. Dat heeft alles te maken met het gebruik van kwalitatieve afwerkingsmaterialen.

Uitrusting compleet

De uitrusting van dit schip is zeer compleet. Alle elektronica voor lange afstandsreizen is aan boord. We noteren Raymarine, Furuno, SONAR, dubbele automatische pilot, laptop, printer en een een watermaker en wasmachine. Er is tevens een dinghy met buitenboordmotor voorzien.

maramu_motor_lrDe motor, een yanmar 4JH3-HET van 100 PK telt 2.000 draaiuren. De originele verf op de motor is nog steeds aanwezig, geen spetter roest in de machinekamer. En alle batterijen werden vernieuwd.

Professioneel onderhoud

Dan komen we tot een  belangrijk aspect van een tweedehands vaartuig nml. het onderhoud.  Een professioneel onderhoud is belangrijk voor het waardebehoud van de boot. Deze Amel Super Maramu 2000 is steeds onderhouden door Marine-Technics te Zeebrugge.

Als gespecialiseerd onderhoudsbedrijf voor de boten kennen zij de historiek van de boten die zij in behandeling hebben en kunnen zij goed  beoordelen in welke toestand de boot is.

Dit samen met het feit dat de huidige eigenaar  deze zeilboot altijd zeer goed onderhouden heeft, maakt deze boot een ommetje naar Zeebrugge meer dan waard.

De Amel jachten behoren tot de meest waardevaste vaartuigen op de markt. Vergeleken met de prijsstelling van  het internationale aanbod en gezien de uitrusting en de staat van onderhoud situeert de vraagprijs van 349.00 euro zich  in de middenklasse.

logmarinetecnicscmyk_lrTe bezichtigen bij Marine Technics te Zeebrugge.

Marine Technics – Werfkaai 43

8380 Zeebrugge – Belgium

T. + 32 (0)50 54 60 31 – F. + 32 (0)50 54 52 55

martec@skynet.bewww.marine-technics.be