Zo ziet de nieuwe Pénichette van Linssen eruit

Weinig spectaculairs, er lijkt niets meer op een Pénichette dan een andere Pénichette. Maar het revolutionaire van de nieuwe Linssen Pénichette Evolution zit hem in het ‘ Lippcon’-systeem, een dieselgenerator die de elektrische motoren voor de voortstuwing van stroom voorziet. Daarnaast is ook de indeling bepaald doordacht.  Linssen Yachts bouwt  25 nieuwe motorjachten bouwen voor Locaboat Holidays. Het eerste jacht is inmiddels in de verhuur . Het nieuwe schip is compact qua buitenmaten en biedt toch een zeer ruim interieur. In verband met de veiligheid en het bedieningsgemak werd gekozen voor een ontwerp zónder gangboorden, maar met centerline-traffic door het hele schip heen, van de achterkuip tot in de voorkuip.

Indeling

Een even logische als simpele overweging vormde de basis voor het ontwerp: de schipper en zijn crew willen overdag niet “rondvaren met slaapkamers”. Integendeel! Zij willen dat het gehele oppervlakte en het gehele volume van het schip 100% beschikbaar is voor verblijf overdag – zowel tijdens de vaart als wanneer het schip ligt afgemeerd tijdens de maaltijden en gezellige uurtjes. De layout is daarom opgebouwd rondom het revolutionaire concept van een zogenaamde dag- en nachtmodus: de ‘Day & Night Mode Configuration’.

De gehele middensectie tussen de vóór- en de achterkuip ligt op één niveau en is in ‘dagmodus’ en vormt  één aangename, grote leefruimte.

In de ‘nachtmodus’ kan deze grote ruimte gescheiden worden door twee soepel glijdende schuifwanden, die de toilet- en douchecompartimenten als het ware in een sluis plaatsen tussen de twee slaapcabines. De L-bank in elke slaapcabine kan in een handomdraai worden omgetoverd in een tweepersoonsbed.

 Linssen Integrated Propulsion and Power Configuration

Het LIPPCON®-systeem: staat voor Linssen Integrated Propulsion and Power Configuration. Het hart van dit systeem wordt gevormd door een dieselgenerator van 17,5 kW.

De generator is ruim bemeten voor zijn taak en draait een continu toerental van 1500 rpm in een uitstekend geïsoleerde capsule; een genot voor alle zintuigen en vooral voor de oren. De unit levert 400 V / 3 fasen wisselspanning voor de hoofd elektromotor die de schroefas aandrijft. Zowel boeg- als hekschroef worden eveneens aangedreven door een 400 V / 3 fasen elektromotor.

Zowel de voortstuwingsmotor als de boeg- en hekschroefmotoren worden bediend door één enkele, logische joystick, die het vermogen van de drie motoren op basis van  de gewenste vaarrichting en manoeuvre automatisch, proportioneel aanstuurt
Een onervaren schipper kan gemakkelijk varen, aanleggen en sluismanoeuvres uitvoeren met behulp van de ‘slimme’ joystick. De boot is uiteraard ook handmatig te besturen door middel van het stuurwiel, de elektrische handle voor vooruit/achteruit/gas en 2 joysticks voor het bedienen van boeg- en hekschroef.

Tijdens het varen levert de generator 240 Volt voor elektrisch koken en voor de elektrische oven. Wanneer de boot stilligt en de hoofdmotor niet draait, levert de generator voldoende stroom voor alle hotelcomfortfuncties.

Basisgegevens:

Lengte over alles x breedte x diepgang: ± 10,07 x 3,18 x 1,00 m

Lengte over dek: ± 9,48 m

Lengte waterlijn: ± 9,10 m

Minimale kruiphoogte: ± 2,70 m

Gewicht/deplacement: ± 9.000 kg/± 9 m³