Grand Soleil 34, de terugkeer van een “legende”


De mythische Grand Soleil 34 werd ontworpen door Finot in de jaren 70 en bleef in productie tot de jaren 80 met ongeveer 300 geproduceerde rompen. Vandaag ontmoeten verleden en toekomst mekaar opnieuw  in de Italiaans scheepswerf Cantiere del Pardo, waar een nieuw GS 34-model in aanbouw is. Hetzelfde concept van een kleine boot in een nieuwe vorm, maar dan wel sneller, met meer ruimte en comfort. Grand Soleil gaat voor niets meer of minder dan de hoogste kwaliteit en het beste Italiaanse design in marine-architectuur.

gs34_atelierDe ‘remake’ van de GS 34  is gericht op eigenaren die van plezier, sportieve cruises en offshore racen houden en werd geïnspireerd door de open oceaanboten. Er werd veel aandacht besteed aan het ontwerp en architectuurproces om een ​​offshore-racejacht te creëren dat makkelijk kan varen bij maximale prestaties, maar tegelijkertijd een zeer comfortabele snelle cruiser blijft.

De nieuwe GS 34 Performance is ontworpen voor IRC handicap rating in offshore races en voor ORC met een geoptimaliseerd zeilplan als extra. Op deze manier kan de boot competitief zijn in zowel offshore races als wedstrijden langs kust- en binnenwateren en daarbij genieten van  een goede rating. Deze nieuwe GS 34 werd een allround boot met een juist evenwicht in functie van de verschillende toepassingen. Snelheid, stijl en elegantie onderscheiden de Grand Soleil jachten en vormen ook  het DNA van deze nieuwe GS 34.

Constructie

De romp en het dek zijn gebouwd in GRP-sandwich met behulp van PVC-schuim van verschillende dichtheden. Romp en dek zijn afgewerkt in gelcoat en op aanvraag is het mogelijk om verschillende romp- en dekkleuren te hebben. Het dek komt met antislip op de loopvlakken of kan op aanvraag worden bedekt met teak of synthetisch hout. De belangrijkste schotten zijn gemaakt in composietmaterialen en alle schotten zijn gelamineerd op de romp.

Het frame is gebouwd in een vrouwelijke vorm en is gemaakt in GRP met biaxiale en unidirectionele stoffen versterkt met UD koolstofvezel om gewicht te verminderen zonder de beoordeling te verslechteren. Het is gelamineerd aan de romp waardoor een monolithische structuur wordt gevormd die de massa van de mast, kiel en kappen ondersteunt en de vloeren en sommige delen van het interieur integreert.

[huge_it_slider id=”28″]

Rompgeometrie

De rompgeometrie is gebaseerd op Fluid Dynamics (CFD) en statistische analyse met behulp van Velocity Prediction Programs (VPP) in vergelijking met verschillende ratingsystemen. Deze analyses hebben  geleid tot een nieuwe rompvorm met een medium lichte verplaatsing voor een optimale verhouding tussen de verschillende ratingsystemen en tussen prestaties en sportieve cruises.

De bijzondere geometrie van de GS34-romp maakt een krachtige waterlijn mogelijk, een scherpe kim en een brede spiegel , wat voordeel oplevert bij het zeilen voor de wind en onder helling. De brede spiegel zorgt voor een grote vormstabiliteit, terwijl er meer ruimte in de kuip en onderdeks beschikbaar is.

De typische IRC-vormige kiel met een totale diepgang van 2,18 mt is gemaakt van lood met staal- en gietijzer en weegt tussen 40% en 45% van de verplaatsing, afhankelijk van de behoefte van de eigenaar. Het gewicht blijft in de onderste zone door het zwaartepunt van de kiel zo laag mogelijk te plaatsen. Een optionele, ORC T-vormige kiel samen met een loden bulb kan op aanvraag worden geleverd.

Het dubbel roer is een geschikte keuze voor dit type vaartuig en voor het IRC-beoordelingssysteem, terwijl de kantelassen altijd een effectieve besturing en makkelijk zeilen mogelijk maken.

Interieur

De inrichting omvat twee hutten, een grote achterkajuit  en een cabine in de boeg die bij het wedstrijdvaren kan dienst doen als berging voor de zeilen. Aan de stuurboordzijde treffen we een zeer ruime natte cel aan met extra opslagruimte. De centrale dinette met een grote eettafel en banken kan gemakkelijk worden omgevormd tot extra slaapplaats tijdens het racen of cruisen met extra gasten. De kaarttafel staat aan de stuurboordzijde en aan bakboord vinden we een ‘L’- kombuis met wasbak, koelkast en een 2-pits brander met cardanische ophanging.

De open ruimte en de moderne look wordt onderlijnd door de afwerking met lichte eik in combinatie met gelcoat of composite oppervlakken in functie van race- en cruisesituaties. De vloerplanken zijn gemaakt van licht eiken marmeren multiplex, maar kunnen ook worden vervangen door lichte composietmaterialen of verschillende lakafwerkingen zoals koolstofvezel.

Zeilplan & deck layout

De mast is gemaakt van aluminium met 9/10 fractioneel tuig. Op aanvraag kan een carbon mast worden voorzien. De volledig doorgelat grootzeil heeft een goede aspect ratio, met een duidelijke maar niet overdreven Square Top met een gesplitste achterstag  om het grootzeil gemakkelijker te manoeuvreren. Een optioneel hydraulisch achterstag  kan op aanvraag worden geïnstalleerd. De Gennaker is verbonden met de boegspriet  die ongeveer 70 cm lang is.

Grootzeil: 40 m2 – Fok 110%: 31 m2 – Gennaker: 110 m2

Het dekplan werd bestudeerd voor een makkelijke singlehanded zeilen of shorthanded bij cruisen of racen. Eenvoudige technische oplossingen zijn geïntegreerd in dek-esthetiek en deze combinatie zorgt voor een vrij en ruimtelijk dek.

Twee dek versies zijn voorzien; het standaard dekplan biedt een stuurwiel met verstelbaar grootzeilaanknopingspunt, aangewezen bij offshore racen met beperkte bemanning. Het optionele dekplan biedt twee stuurwielen met ervoor een overlooprail .

Twee primaire lieren voor fok en gennaker zijn gemakkelijk bereikbaar vanaf de stuurpositie, terwijl twee vallen en extra winches kunnen worden gebruikt voor de Gennaker indien nodig. Er zijn nog twee winches  voor het zogenaamde  ‘German Sheet System’ onder dek.

Eerste romp zal eind juni 2017 worden geleverd.

www.grandsoleil.net

gs-34-sailplan