Een vaartocht met de mijnenjager BNS LOBELIA

Om 09:00 worden de trossen losgegooid in Zeebrugge ; de mijnenjager M921 Lobelia van de Belgische Marine verlaat de haven met bestemming Antwerpen en daarna Brussel.

Het schip zal in de haven van Brussel de promotie ondersteunen die loopt onder de naam van ‘Sail to your Dream’, een actie die de Belgische Marine voert om de jeugd te interesseren om een taak bij de zeemacht op te nemen.

De Lobelia is één van de vijf mijnenjagers van de Belgische Marine en heeft een bemanning van 36 militairen.  Het schip meet 51 m lang en 9 m breed en heeft een diepgang van 3.60 m.

Tekst & foto’s: Georges Janssens

Het heeft de vorige dagen flink gestormd aan de Belgische kust, gepaard met hevig rukwinden. Tijdens het tweede deel van de nacht is de storm gaan liggen en de regenvlagen trokken weg.
Met een 6 Bft SSW wind vaart het schip zachtjes door de voorhaven van Zeebrugge naar zee toe.

Wolken boven Breskens: land in zicht !

De woelige zee van de dagen voordien lijkt ietwat gekalmeerd en met een goede vaart met een meegaande getijdenstroom en achterlijke wind merken we bijna niet dat het enkele uren geleden het er nog zo ruig aan toe ging. De laatste wolken lossen stilaan; de zon die probeert ook nog warmte te geven maar de temperatuur heeft moeite om boven de 10 graden te geraken. Het is genieten aan dek – warm ingeduffeld – en de enkele passagiers aan boord worden echt in de watten gelegd door de bemanning.

De lucht is helemaal uitgewassen en een exceptioneel vergezicht laat ons in de verte de windmolenparken zien. Van de oude in zee begraven munitie die zou lekken nabij Knokke, merken we niets en het is ook moeilijk te zien dat de monding van het Zwin meer is opengetrokken; het is laag water.

Boei W5 in de Wielingen met zicht op jachthaven Cadzand.

Cadzand

Ter hoogte van Cadzand komen we in Nederlandse wateren en via de scheepsradio wordt onze komst gemeld aan de verkeerscentrale van Vlissingen. Hierdoor wordt het schip gevolgd op de schermen van de verkeersbegeleiding tot in Antwerpen.

Passagiersschip ‘Astoria’

We kruisen een klein passagiersschip Astoria dat onderweg is naar Bournemouth in Engeland en daarna ook naar Antwerpen op bezoek zal komen.  Het is al een oud schip, gebouwd in 1948, is 160 m lang en 21 m breed en neemt 556 passagiers aan boord verzorgd door 280 bemanningsleden.   Een mooi ogend schip met een uitstraling die we niet meer terugvinden bij modernere cruiseschepen. Wat verder komt de 120000 ton OBO-tanker SKS Mosel ons leeg tegemoet vanuit de Schelde; het schip is onderweg naar Algerië.

Bij de rede van Vlissingen wordt een rivierloods aan boord gebracht: een Belgische loods met de Nederlandse loodsboot Pioneer: er is een goede samenwerking tussen het Nederlands en Belgisch loodswezen. Een andere Belgische loodsboot Raan moet zich reppen naar andere zeeschepen om loodsen af te zetten of op te halen.

Loods wordt aan boord gezet

De loods installeert zich met zijn laptop maakt bluetooth verbindingen voor AIS en GPS en consulteert zijn meer dan volledig computerscherm terwijl hij de nodige begeleiding geeft aan de wachtofficier die dan zijn instructies geeft aan de roerganger; een ander bemanningslid houdt de omgeving in het oog en rapporteert permanent.

Op het middaguur kan iedereen genieten van een lekker warm gevarieerd middagmaal waarbij we vlot achtereenvolgens bediend worden.   Een gezond meloendessert is de afsluiter.
Nog erbij zeggen dat de ganse dag warme (koffie met koekjes en ook soep) en koude dranken ter beschikking waren.

Langs het ‘Groot vaarwater’

De Westerschelde opvaren gebeurt langs het groot vaarwater. Als we de nucleaire centrale van Borsele voorbijvaren zien we al in de verte de chemische installaties van Dow Chemicals in Terneuzen; de zichtbaarheid is dermate goed dat aan de horizon ook nog de rookpluimen van de koeltorens van Doel kunnen worden gezien.

Om de Schelde tot Antwerpen bevaarbaar te houden moet permanent de vaargeul worden uitgebaggerd en dat merken we onderweg als we enkele baggerschepen aan het werk zien en ook een peilboot die diepteopmetingen doet.

Plotters met AIS

Containerschepen van 400 m lang zijn in de Antwerpse haven nu echt dagelijks te zien en ter hoogte van Hansweert komt zo’n mastodont ons tegemoet; de Maren Maersk lijkt moeiteloos door de bochtige Schelde te varen met een snelheid van bij de 15 knopen. Dit schip is 60 m breed, ligt 13 m diep en kan en kan 18270 TEU containers laden en heeft als volgende bestemming de Thames Haven in Engeland.

Toevallig is de scheepvaart op de rivier niet te druk maar toch komen meerdere zeeschepen en binnenvaart ons tegemoet of zijn de meevarend. Eén van de grootste Belgische estuaire schepen Amberes vaart ook zachtje richting Antwerpen waar hij waarschijnlijk op een bepaald tijdslot moet aankomen. Aan de Hedwige-Prosperpolder bij Saeftinghe varen we België binnen. 
Voor ons de 170 m hoge koeltorens van Doel met vijf meter geklopt door de elektriciteitspaal die midden in de Schelde staat.

Containerterminals

De Europa- en Noordzee-containerterminals zijn even bijna verlaten omdat de zeeschepen niet lang ervoor waren vertrokken:  de volgende zeereuzen zijn al onderweg. Maar het wat verder gelegen Deurganckdok is goed gevuld en in de verte ontwaren we nog een grote 400-meter van de Chinese rederij Cosco.

Het is even uitkijken en contact nemen met manoeuvrerende binnenschepen aan de Kruisschanssluizen en aan de Kallosluis; alle schippers zijn vriendelijk meewerkend en we kunnen onze weg probleemloos verderzetten. We naderen de Scheldekaaien en zoeken naar de aangewezen ligplaats.
Bootmannen van Brabo staan ons al op te wachten en na tegenstroom gedraaid te zijn legt het schip zich zachtjes tegen de kaaimuur; een is nog een uur voor hoogwater en de Lobelia toont zich in al haar schoonheid hoog boven de blauwe steen (zo noemen de kaaimuur in Antwerpen). De scheepsagent laat nog een loopbrug aanrukken en de passagiers kunnen voldaan het schip verlaten.

Het valt op tijdens de aanlegmaneuvers, dat alle betrokken bemanningsleden heel goed op mekaar zijn ingespeeld: alles verloopt gemoedelijk, correct, kort en krachtig en doet vermoeden dat daar heel wat voorafgaandelijke training bij gemoeid is. Men legt uit dat het schip kan bestuurt worden met slechts 15 personen. De bemanning bestaat zowel uit Nederlandstaligen als Franstaligen en de commando’s verlopen vlot en waar nodig meertalig.

Een prachtdag niet alleen vanwege het mooie weer maar evenzeer waar gemaakt door de vriendelijke en enthousiaste militaire bemanning; voor zeeziekte onderweg had niemand tijd want er was altijd wel iets interessants te beleven.

Interesse in een job bij de marine: U kan hen altijd contacteren.

https://www.mil.be/nl/pagina/werken-bij-de-marine.

 

Tekst en foto’s: Georges Janssens