Zwanenzang voor Belgian Boat Show

Conceptum, de organisator van de Belgian Boat Show legt de boeken neer. Beurs- en eventorganisatoren zijn zwaar getroffen door de lock down als gevolg van het coronavirus. Betekent dit de zwanenzang voor de deze ‘parel aan de Belgische watersportkroon’?

Foto: Een vliegtuigje (zelfs geen watervliegtuig) op de Belgian Boat Show 2018… Branchevervaging was een teken aan de wand voor de tanende performantie van beurs. (Eigen foto).

Niet noodzakelijk. Maar sinds de overname van de Boatshow door Conceptum heeft deze organisator twee weinig succesvolle edities afgeleverd. Leergeld is vooralsnog een flauw excuus voor een beurs die dit jaar haar 32ste jaargang vierde in mineur. De sterkten van de show die in het verleden voor extra attractiviteit zorgden, werden terug geschroefd. Denk maar aan de formule van het ‘gastland’ dat in Gent vaak voor spetters zorgde. Daar was de laatste paar jaar niets meer van terug te vinden en dat precies in tijden waarin bootverhuur en –charter in de lift zitten.

Het lijkt er op dat Easy Fairs, de uitbater van Flanders Expo in Gent en de vroegere eigenaar van de Belgian Boat Show, net op tijd een aantal ‘problematische’ beurzen heeft doorgeschoven, want samen met de Boatshow werden nog een aantal andere beurzen, waaronder Country Side en Sfeer, van de hand gedaan.  Volgens het artikel in De Tijd beschikte Conceptum amper over reserves. De organisatie werd gefinancierd met de voorschotten van de exposanten, verklaarde de CEO van de failliete onderneming. Dan heeft  een lock down desastreuze gevolgen. Maar Conceptum staat jammer genoeg niet alleen, ook andere evenementenbureaus staat het water aan de lippen. Dat zien we ook in onze buurlanden. De RAI Amsterdam (‘een eeuw ervaring met evenementen’, luidt hun slogan)  kondigt een reorganisatie aan waarbij een kwart van het personeel (125 personen op een totaal van 485) de laan wordt uitgestuurd.

Waar ligt het initiatief?

Gisteren (woensdag 7 juni) kregen we bericht dat de Belgian Boat Show Float in Nieuwpoort in de Vlaamse Yachthaven wel zal doorgaan. ,,De organisator van het Vakantiesalon (en van de Belgian Boat Show) eerste coronaslachtoffer in beurzenland”, schreef  De Tijd op vrijdag 8 juni. Hoe de ‘floating show’ in Nieuwpoort op de rails gezet kan worden nu organisator Conceptum de boeken heeft neergelegd is onduidelijk. De curator van dat faillissement zal toch geen beursorganisator spelen? Wie daar het initiatief in handen heeft is een grote onbekende.

Ook het fraaie plan om in het Antwerps Vakantiesalon van januari 2021 een zone ‘Vakantie te Water’ te incorporeren, staat op losse schroeven met het verdwijnen van organisator Conceptum. Wij noteerden eerder al dat dit samengaan voor de aanbieders van vaarvakanties beloftevol kan zijn. Voor 2022 werden plannen gesmeed om met de Boatshow terug te trekken naar de Nekkerhal in Mechelen, daar waar het 32 jaar geleden allemaal begon.

Lokale beurzen

Het is zonder meer tijd om formules te bedenken waarbij de kosten voor beursdeelname in verhouding staan tot de potentiële resultaten van het evenement. In het verleden zat die verhouding behoorlijk scheef. De Boatshow in Nieuwpoort, die gelukkig zijn waanzinnige ‘international’ ambities achterwege laat, biedt perspectieven als lokaal evenement. In Nederland kent de formule van lokale beurzen, ontstaan uit het samengaan van een paar verwante nautische bedrijven, succes. In ons land is Marina Yachting uit Oostende op dat vlak een trendsetter, zij organiseren al jaren opendeurdagen die wat het aantal tentoon gestelde boten betreft, vaak dit van de Gentse Boatshow overtrof.

Er zijn nog meer regio’s en samenwerkingsformules te bedenken die in verhouding tot de marktschaal perspectieven bieden. Maar het lijkt er niet op dat beursorganisatoren die breed publieksbeurzen op het oog hebben, nog interesse zullen hebben in nichemarkten. En we mogen ons geen illusies maken, in ons land is de watersport en jachting een nichemarkt. Voor de beroepsfederaties ligt hier dan ook een  uitdaging om een coördinerende en verbindende rol te spelen voor hun leden. 

Laat veel lokale initiatieven bloeien.

Leo Van Dorsselaer,
hoofdredacteur Bootmagazine.