Oceaanracen verovert de mainstream media… ​wanneer de overige watersport?

De Ocean Race Europe heeft een mediadeal gesloten met Discovery, onder meer eigenaar van de zender Eurosport. Dat belooft een doorbraak van het oceaanracen bij het grote publiek. Ten minste als de populariteit de weg volgt van ‘Darts’ waar zender VTM2 door de rechtstreekse uitzending van de Premier League Darts voor een doorbraak bij het brede publiek heeft gezorgd van wat voorheen vaak als een ‘nobele cafésport’ werd gezien.
Het oceaanracen zit in ons land eerder in het verdomhoekje van ‘onbekend is onbemind’. De live uitzendingen kunnen daar verandering in brengen en oceaanracen – en bij uitbreiding de zeilsport in het algemeen – naar een hoger  belangstellingsnivau tillen.

Foto: The Ocean Race Europe start van de eerste etappe vanuit Lorient, France naar Cascais, Portugal. © Sailing Energy/The Ocean Race

Nederland en vooral Frankrijk gaan ons daarin voor. Ook in Duitsland beleefde de interesse in de zeilsport een piek dankzij de knalprestatie van hun landgenoot Boris Herrmann (5e plaats) in de Vendée Globe.

Maar niet alleen de betrokkenheid van landgenoten – in het Darts gooit Dimitri Van den Bergh de ene 180’er na de andere – ook het deskundig commentaar dat de VTM2 presentatoren leveren, brengt de sport dichter bij het publiek.

Dat zal voor de zeilsport geen probleem zijn. Luister maar eens wat Evi Van Acker als wedstrijdcommentator voor de internationale zeilfederatie te vertellen heeft. Op niveau van haar zeilprestaties, top dus. Jammer genoeg konden we daar door Corona niet langer van genieten. Maar er is hoop.
De belangstelling van de mainstream media voor de zeilsport zal ook de interesse in de niche media aanwakkeren. Die leveren ontzettend goed werk om de zeilsport breder ingang te doen vinden, maar kunnen door de beperkte middelen waarover ze beschikken, geen doorbraak forceren.
In de slipstream van de internationale verslaggeving kunnen zij een belangrijke rol spelen in de kanaliseren van de belangstelling op het lokale niveau.

Mediabelangstelling is cruciaal om sponsors aan te trekken. De prestaties van de topsporters onder de aandacht brengen van het publiek behoort alleszins tot het takenpakket van de bonden actief in de watersport. Jammer genoeg is niet elke bond of liga daarvan overtuigd. Zij zetten hun atleten – bewust of onbewust – in de schaduw. Het is gissen wat hier aan de basis ligt. Gebrek aan professionalisme, uitdeinende ego’s, wie zal het zeggen.

Met de Olympische Spelen die over anderhalve maand van start gaan in Tokio kan de belangstelling in de media voor onze watersporters in stijgende lijn gaan. Ons land telt  11 sporters in watergebonden disciplines, zwemmen (2), zeilen (3), roeien (2), kano (3), kajak (1). 

Wanneer prestaties en media aandacht hand in hand gaan heeft de watersport er alles bij te winnen. (lvd)