boot Düsseldorf: meer jonge mensen aan boord

 

boot Düsseldorf sluit dit jaar met een nieuw recordresultaat af: 1.923 exposanten uit 68 landen presenteerden op 220.00 vierkante meter tentoonstellingsruimte jachten, boten en toebehoren voor alle segmenten van de watersport. Met 247.000 bezoekers uit 94 landen (2017: 242.000 bezoekers) onderstreepte boot 2018 haar nummer 1-positie overduidelijk. Ook het aantal internationale bezoekers van boot is toegenomen. Bovenaan de lijst van herkomstlanden staat Nederland, vóór België, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Frankrijk.

De vakbezoekers van overzee kwamen uit de Verenigde Staten, China en Australië. Petros Michelidakis, projectleider van boot, beschreef de situatie helder: “Onze strategie om boot verder te internationaliseren is succesvol gebleken. Het tekent zich af in de structuur van de bezoekers. Bovendien heeft zich een generatieverschuiving voltrokken; de bezoekers van boot zijn beduidend jonger.” Het is de beurs daarnaast uitstekend gelukt om de spagaat tussen een klassieke botenbeurs en een actueel trend- en fun-sportevenement te maken. De ‘nieuwe’ Beach World met de 65 meter lange flatwaterpool en de staande golf ‘THE WAVE’ was een ware publieksmagneet voor jongeren.

Jürgen Tracht, directeur van de Bundesverband Wassersportwirtschaft ‘BVWW’, licht de situatie binnen de branche toe: “De watersport-business bevindt zich op een golf van succes. Dat is door boot 2018 duidelijk bewezen. De beurs is de motor van de branche en draagt in die hoedanigheid bij aan de bedrijvigheid die de producenten de komende jaren tegemoet kunnen zien. Met het goede seizoen van 2017 heeft de positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren aangehouden. De hooggespannen verwachtingen zijn vervuld. Het gonst binnen de watersportbranche.” Van deze positieve economische situatie profiteert ook de maritieme branche in heel Europa. In het nieuwe botensegment rekenen de producenten, uitgaande van boot Düsseldorf als impulsgever, op duidelijk groeiende omzetten. Zowel binnen het zeil- als het motorbootsegment is er bovendien een duidelijke trend voor grotere jachten.

In de uitstekend bezochte zeilhallen heerste tijdens de negen beursdagen volop bedrijvigheid. Vooral de grote zeiljachten van meer dan 60 voet en zeil-catamarans stonden volop in de belangstelling. Hier hadden de producenten rekening mee gehouden: zij presenteerden binnen het grote zeiljachten-segment een hoeveelheid die nog niet eerder op de beurs was vertoond.

Voor hal 6, de hal voor super yachts, was er nooit eerder zoveel interesse van zowel exposanten als bezoekers. Tot de laatste meter volgeboekt, bood deze hal bezoekers een prachtig beeld van luxueuze beauty’s. Volgens de producenten beweegt de trend zich over het algemeen steeds meer richting zorgvuldig afgewerkte, elektronische uitrustingen van jachten, en hoogwaardige inrichtingsconcepten. De kopers binnen het luxe-segment worden steeds jonger, daar er steeds meer jonge, welvarende mensen zijn die in hoogwaardige boten investeren om zo van de vrijheid op het water te kunnen genieten. De werven zijn inmiddels volledig bezet en verwachten ook dat boot 2018 voor nog meer positieve impulsen zal zorgen.

Het nieuwe Dive Center in hal 3 in de vorm van een Caribische duikbasis, wakkerde het verlangen van bezoekers naar duiken en de zee aan. De open vormgeving waar beginnende duikers direct advies over duikmateriaal konden krijgen, was voor hen een grote meerwaarde. De themadagen waarop exposanten hun nieuwste duikcomputers, -horloges en kleding presenteerden, boden de ervaren duikers optimale informatie en testmogelijkheden.

Beginners konden bij de stand van de START BOATING-campagne van de BVWW tips en suggesties voor de juiste keuze van een boot of voor de mooiste watersportgebieden van Duitsland krijgen.

Huisboten en maritieme bestemmingen waren eveneens een gewild segment van de beurs. Voor het eerst was er in hal 14 met de Travel World een speciaal forum rondom de thema’s reizen, charters, huisbootvakanties en cruises. Thema’s als ‘De eerste chartertocht voor zeilers’, tips over kooicharters en het gehele themaspectrum ‘Leven op het water’ waren echte publieksmagneten.

Het komende jaar viert boot Düsseldorf van 19 tot en met 27 januari 2019 haar 50steverjaardag.