De authentieke Half Ton spirit schittert in Cowes…

– 23/08/2022 – foto’s © PDJ – sponsored by Fast Lines

Zeventien Half Ton-bemanningen beleefden vijf hoogdagen op de Fast Lines Half Ton Classics Cup in Cowes. Het Walhalla van het West-Europese zeilen, op het meer Engels dan Engelse Isle of Wight, toonde  zich in al haar facetten. De organisatie kon rekenen op enkele enthousiaste lokale vrijwilligers, maar ook op de professionaliteit van de RORC-wedstrijdorganisatie. De twaalfde Cup sinds de oprichting van de klasse, de eerste sinds 2018, werd een bewogen editie. Het waren dit keer niet alleen de Ieren die er met de prijzen vandoor gingen.

Community van zeilers

Vijf dagen racen op het scherpst van de snee betekent negen manches, waarvan één lange afstands inshore en de rest windward/ leewards of ‘round the cans’ races. Dit alles in een bubbel van de windstille hitte van een uitzonderlijke zomer en tussen de dreigende onweerszones met windstoten door.

‘Het was ook leuk om de zeilers te zien die we al zo lang missen’, zegt Half Ton Klasse secretaris en mededeelnemer Bert Janssen. Natuurlijk onderging de cup dezelfde impact  als wat de wereld de afgelopen twee jaar onderging. De herstart van zeilevenementen verloopt overal moeizaam. Maar de Half Ton opkomst – en het feit dat die in de zeilpers is uitgelicht – is een verdienste op zich.

Met uitzondering van de lange afstandsrace werden alle series gevaren in overwegend lichte wind en vrij vlakke zeeën. Maar velen herinneren zich vooral de downwind-rakken van de inshore in het westelijke deel van de Solent, waar het log over tien knopen en meer klom. En jawel, sommige Halve Tonners vertonen nog steeds wat stabiliteitscapriolen.

  • Philippe Pilate, HTC-voorzitter: De Half Ton spirit domineerde alles in Cowes: een internationaal gezelschap van topzeilers en nieuwe talenten op diverse zeilboten met een stamboom.

Geweldige race, harde terugslag

De dominantie van de Ieren in de klasse is geen verrasing. Checkmate XV en Swuzzlebubble wonnen sinds 2013 beurtelings de Cup. Meer dan eens dit jaar zijn de vier Ierse deelnemers de eersten die de rond de boventon draaien.

Voor David en James Dwyer en team (Swuzzlebubble) moet de penalty hard zijn aangekomen, nadat ze met een ruime voorsprong in een spectaculaire spinnaker run waren geëindigd. 27 in plaats van 1,5 punten wordt nauwelijks goedgemaakt.

King One (Patrick Boardman, IRL) claimde de eindzege met 1/4/3/2/7/11/1.5/1/2 (14.5).
Harmony (John Swan, IRL) werd tweede met 23 punten.
Halfajet (Ronan Treussart, FRA) maakte door een zege in de laatste reeks veel goed en eindigde als derde.

De Britse Halftonners beten van zich af, zoals Chimp, -2de  op de long distance -, Quokka 9, 2de  in races 1 en 4- en Hullabaloo XV, de Hustler 32 F/r van de 72-jarige David Evans die schijnbaar nooit iets anders deed dan zeilen.

En de Belgen?

Het Belgische General Tapioca team van Philippe Pilate – winnaar van de HTC van 2003 en 2009 – haalde de eerste helft van het algemeen klassement niet. “Omdat we blijkbaar niet de juiste instelling aan boord hebben gevonden”, reageert hij.

Voor de ploeg van Jan-Jakob Muyls op Farther Bruyn werd deze cup een byzondere leerschool. Kunnen varen met en tegen de groten in deze klasse is eerder uitzonderlijk, maar leerrijk.

Dat geldt ook voor de mensen die met Bernard Coppens D’Eeckenbrugge de North Sea III bemannen. Ze namen de halftonner dit jaar onder handen en brachten haar terug op wedstrijdniveau. Dan blijkt hier toch dat de samenwerking en de uitrusting nog heel wat werk vragen om dat beruchte Ierse niveau te evenaren.

Dan waren er nog Belgen onder Frans zeilnummer op Ballerine. Bert Janssen, Ann Malfliet, Ann Lippens, Nicolas Van Schaftinghen en Céleste De Gryse kregen versterking van ‘locals’ Richard en Becky om er het beste van te maken.

De Ballerine was pas in het begin van de zomer grondig onder handen genomen, het team had nog nooit eerder samen gevaren. En toch komt het Andrieu ontwerp van 1985 met de koplopers aan de bovenwindse boei of neemt het de beste startplaatsen en straffe tactische opties.

De Noorse Connectie

Dan was er nog de Noorse Half Moon van de altijd breed lachende Martin Kamperhaug. De fervente zeiler haalde pas vlak voor dit kampioenschap zijn Berret-ontwerp in La Rochelle op. In feite brachten ze alleen hun ervaring mee, maar stuitten ze op de talloze technische mankementen. Alleen in de laatste rondes was er ook meer crew aan boord dan de aanvankelijke drie man, maar dat tilde de Half Moon niet hoger in het klassement. En toch verdween Martins’ glimlach niet.

Allemaal factoren die de schipper en bemanning de felbegeerde Half Ton True Spirit-trofee opleverden, met overweldigende unanimiteit verkozen onder alle deelnemers. Als klap op de vuurpijl kondigde Kamperhaug ook aan dat zijn club elke Halftonner verwelkomt voor de 13e Halve Ton Classics Cup in Hankø, in het zuiden van Noorwegen, dicht bij het Kattegat. Noorwegen telt meer dan twintig Halftonners, wat op zich al een interessante uitdaging is om massaal over te komen.

De volgende Half Ton Classics Cup: van 13 tot 19 augustus 2023 in Hankø, Noorwegen