De Europese  ‘zeilboten van het jaar 2020’: luxe, maatwerk en extreem  sportief


Genomineerd worden als ‘Europees jacht van het jaar’ of ‘Europese motorboot van het jaar’ is een speciale erkenning van de prestaties van een botenbouwer. Die pakken dan ook maar wat graag uit met deze bekroning. Tijdens boot Düsseldorf werd de ‘bootbouw Oscars’ uitgereikt en om een ruime waaier aan exposanten gelukkig te maken, werden prijzen voorzien in niet minder dan 10 categorieën.

Jaarlijks worden in Europa ongeveer 50 nieuwe zeilboten gelanceerd. Slechts vijf botenbouwers kunnen echter de titel ‘Europees jacht van het jaar 2020’ claimen. De uitgebreide testfase uitgevoerd door de juryleden van de twaalf zeilmagazines uit Noorwegen (Seilmagasinet), Zweden (Båtägande), Groot-Brittannië (Yachting World), Nederland, (Zeilen), Zwitserland (marina.ch), Frankrijk (Voiles et Voiliers), Spanje (Nautica y Yates), Denemarken (Bådmagasinet), Oostenrijk (Yachtrevue), Italië (Vela e Motore), Finland (Vene) en Duitsland (YACHT) vonden plaats in Port Ginesta, ten zuiden van Barcelona, ​​in oktober.

Overweldigende dominantie Franse zeilbotenbouwers

Alle zestien kandidaten werden grondig getest en beoordeeld. Al met al hebben de handelsjournalisten in de loop van een week bijna 2.500 zeemijlen of meer dan 4.500 kilometer afgelegd. Alle beslissingen worden genomen op basis van een meerderheid van de jury; een nationaliteitsclausule zorgt ervoor dat de juryleden geen kandidaten uit hun eigen land kunnen bevoordelen. Het respectieve jacht van het jaar weerspiegelt wat er op de markt in het algemeen gebeurt. Aan de ene kant gaat de nieuwste trend in de richting van steeds grotere jachten met op maat gemaakte interieurs en tal van extra’s. Aan de andere kant genieten sportjachten van een golf aan belangstelling die lang niet is gezien. Heel opmerkelijk is het overweldigende dominantie van Franse kandidaten. Sinds 2004 hebben Franse botenbouwers 31 keer de titel van “Europees jacht van het jaar” verdiend. Ter vergelijking: Duitsland en Italië, de tweede en derde meest succesvolle landen, wonnen in die periode slechts 16 titels.

Bénéteau Oceanis 30.1.

De winnaar van dit jaar in de categorie Family Cruiser was de Beneteau Oceanis 30.1. Het touring-jacht gebouwd door dochteronderneming Delphia Yachts in Polen biedt een opmerkelijke mate van luxe en comfort, ondanks de compacte afmetingen. De vaareigenschappen en de kwaliteit van de productie werden ook geprezen. Een handig en betaalbaar startmodel voor vier bemanningsleden.

X-Yachts X 4.0.

In de categorie Performance Cruiser was de winnaar de X 4.0. De Deense boot combineert alle deugden die de gerenommeerde botenbouwer X-Yachts beroemd maakten. Het biedt veel direct beschikbare kracht – naast zeer smaakvolle en comfortabele meubels.

Amel 60.

In de categorie Luxe Cruiser zegevierde de Amel 60. De ruime cockpit, bijna volledig bedekt door een dekhuis, biedt maximale bescherming tegen de elementen terwijl het functioneert als een ontspannen chill-out zone. Benedendeks biedt het hoogwaardige en stijlvolle interieur drie ruime tweepersoonshutten en een lichte, goed ingedeelde lounge om te wedijveren met die van een vijfsterrenhotel.

Nieuwe categorie Regatta Yachts

Tijdens de nominatie van de huidige kandidaten was het duidelijk dat het aantal snelle, gemakkelijk manoeuvreerbare racejachten groter is dan ooit. Om hen recht te doen, creëerde de jury een nieuwe, afzonderlijke categorie Regatta Yachts. In deze groep claimde de Dehler 30 OD uit Greifswald de titel. Het merk heeft een lange traditie van racers en heeft voortgebouwd op zijn succes met de boot die is geoptimaliseerd voor beperkte bemanning. De Dehler 30 OD heeft een licht gewicht, consistent ontwerp en is momenteel het meest aantrekkelijke model in zijn soort.

Dehler 30 OD.

De Innovation-Award werd toegekend aan ClubSwan 36, het nieuwste model van het luxemerk Nautor. De radicale, moderne racemachine van het Finse bedrijf is momenteel de meest opwindende in serie geproduceerde boot. Het heeft alle ingrediënten van een hightech jacht – van de extreme rompvorm tot een carbon hydrofoil in het centrum van de boot die lift onder water genereert. Hoe sneller het gaat, hoe groter het hydrodynamische effect. Dat wil zeggen, de ClubSwan36 wordt ‘lichter’ naarmate hij snelheid wint – waardoor hij nog sneller wordt.

Maar wat de jury nog het meest verbaasde was  dat de ClubSwan zijn indrukwekkende prestaties levert zonder een probleem of een hapering. De ontwerpers krijgen de foil-technologie dus zoetjes aan onder de knie. (zie foto top)

De SEAMASTER-Award werd voor de achtste keer uitgereikt en bekroond een opmerkelijke watersportpersoonlijkheid. De 2020-prijs werd uitgereikt aan de Duitse zeilprofessional Boris Herrmann.
Afgelopen zomer haalde hij wereldwijd de krantenkoppen met een trans-Atlantische zeilreis, waarop hij Greta Thunberg ‘zonder emissies’ – maar wel met een missie –  naar de VN-klimaattop in New York vervoerde. (Ja, hij durfde…) 800 miljoen mensen volgden de aankomst  op televisie en op livestreams online – meer dan enig ander zeilevenement in de geschiedenis. Dit maakt Boris Herrmann de belangrijkste ambassadeur voor watersport in het afgelopen jaar. Dit jaar neemt Boris Herrmann als eerste Duitser ooit deel aan de prestigieuze Vendée Globe.