Doek valt over ARC 2019 met Caribisch feestje

Op zaterdag 21 december kwamen honderden zeilers uit de 2019-editie van de Atlantic Rally voor Cruisers samen voor een feestavond om het einde van de populairste zeilrally ter wereld te vieren. De ARC bemanningen, vrienden, families en supporters kwamen bijeen in Saint Lucia, Caraïben, om te genieten van een feestavond, niet alleen om de prestaties van de winnaars in respectieve klassen te vieren, maar ook om  iedereen die deelde in het ARC-avontuur – de grote Atlantische oversteek – in de bloemetjes te zetten.  Dat weerspiegelt de geest van deze jaarlijkse rally waarbij deelnemen belangrijker is dan winnen.

2019 is het 30e jaar van het ARC met aankomst in Saint Lucia, een jubileum dat gevierd werd met stromen rum punch en de Caribische klanken van een steelpan band.

Bij hun vertrek uit Gran Canaria op 24 november viel de grote diversiteit op van de ARC-deelnemers uit  53 verschillende landen en zeilers van alle leeftijden, met grote en kleine jachten, ervaren bemanningen en mensen die voor de  eerste keer de Atlantische Oceaan overstaken. Lichte winden tijdens de eerste dagen op zee zorgden voor een zachte introductie van de 2.700 nm oceaanovergang. Maar de Oost-NoordOost passat gevonden kregen de deelnemers een stevige maar stabiele downwind voorgeschoteld. Met uitzondering van een paar buien bij hun laatste nadering, was het een jaar van gewoon zeilen op de klassieke route en kwamen de boten gemiddeld een of twee dagen eerder aan dan normaal.

Tijdens de prijsuitreiking, zoals gebruikelijk is voor de geest van het ARC-rally, werden prijzen uitgereikt aan jachten die als 7e en 10e in hun klasse finishten, evenals het top drie podium. In totaal werden  meer dan 90 jachten op het podium geroepen en speciale prijzen waren onder meer de Double-handed Award, Senior Cup en Family Boat awards.  Vierenveertig kinderen zeilden dit jaar mee en velen hebben al gezworen terug te keren naar het ARC om op een dag hun eigen boot te varen!

Een groepje van de 44 kinderen die de overtocht meemaakten aan boord van 20 verschillende jachten uit 9 verschillende landen. Credit: WCC / Clare Pengelly

Tactisch jaar

Hoewel het geen recordjaar was, speelde de tactiek een belangrijke rol voor de boten in de IRC Racing Division. Volvo 65 Austrian Ocean Racing Project claimde de Line Honours, ondanks het feit dat ze de meeste mijlen aflegden tijdens hun overtocht naar Saint Lucia.

De winnaars in Class  A en Class B waren tevens de titelverdedigers, de Franse zeillegende JP Dick behield de titel in IRC Class A met zijn jacht The Kid en de IRC Class B werd voor het tweede jaar op rij Scarlet Oyster .

Bij de Multihulls, een  groeiende divisie binnen de ARC, was het eerste jacht dat aankwam in Rodney Bay de onder Franse vlag varende Marsaudon TS5 Hallucine met schipper Régis Guillemot, die er  11 dagen en 16 uur over deed om aan te komen in Saint Lucia. Dat leverde hem een eerste plaats op in het algemeen klassement. In de Multihull Class B  was Seabra de winnaar.

De Jimmy Cornell-trofee voor de eerste plaats in de Cruising-divisie ging naar Sea Change, een onder Noorse vlag varende Farr 50, zilver was voor de winnaars in de zeven verschillende klassen. Kathryn del Fuego (Klasse G), Finnor S (Klasse F), Hello World (Klasse E), Sea Change (Klasse D), Tetina (Klasse C), Vahine (Klasse B) en Fatjax (Klasse A).

Nieuw  bij de 2019-editie was de deelname van het ARC Youth Team. Jongeren tussen 18 tot 30 jaar uit Saint Lucia, Gran Canaria en het VK kregen een geweldige kans om deel te nemen. Ze werden onthaald op een ongelooflijk welkom en een passend applaus van hun collega-rallydeelnemers toen ze op het podium werden geroepen.

ARC 2019 Spirit of the ARC Winner – Manfred Kerstan (83 jaar). Credit: WCC / Clare Pengelly

De ‘Spirit of the ARC award’ werd, zoals gebruikelijk, voor het laatst bewaard. Dit jaar werd deze uitgereikt aan Manfred Kerstan, die deelnam aan zijn 25e ARC in 2019. Er was een enorme staande ovatie toen de 83-jarige op het podium arriveerde om de gedenkwaardige prijs in ontvangst te nemen van Andrew Bishop, Managing Director van World Cruising Club. Het was een emotioneel moment en een mooie illustratie van de steun te erkennen die de ARC aan de deelnemers geeft, maar ook hoe de zeilers zelf zoveel bijdragen aan het blijvende succes van de rally.

Hoe hebben onze Belgische deelnemers het er van af gebracht?

In de Class G Cruising Division werd Dark Vador, de KM 38 CC van de 23-jarige Guillaume van Hamme, 11de en in het algemeen klassement 73ste op 120 deelnemers.

In de Multihull Class A kwamen zowel de Deo Juvante als de Amaila uit. De Sunreef 60 Deo Juvante van Thierry Verstraete met Oostende als thuishaven – die de overtocht samen met zijn respectievelijk 8 en 10 jarige kinderen maakte – werd 6de op 19 deelnemers. ,Amailia met schipper Alexis Guillaume  werd 10de. In het Overall klassement vinden we Deo Juvante terug op de 8ste plaats en Amalia op de 20ste. Alles samen kwamen er 40 multihulls aan de start.

Volledige uitslag

Foto bovenaan: Op vrijdag 6 december om 00:52:47 finishte de onder Franse vlag varende ‘Hallucine’, een Marsaudon TS5 in Rodney Bay, Saint Lucia als eerste. Credit: Tim Wright / Photoaction.com 
‘Hallucine’ werd gebouwd in Lorient op de Marsaudon werf. Schipper was de ervaren oceaanzeiler Régis Guillemot. De 50 voet multihull haalde tijden de overtocht van de Atlantische Oceaan een gemiddelde snelheid van 15.2 knopen en zette op een record dag 385 nm neer. Tijdens de oversteek werd constant onder grootzeil en asymetrische spi gevaren.