Yacht Racing Forum in Lorient, Frankrijk:  ,,Als ik race droom ik van cruisen, als ik aan het cruisen ben, wil ik racen…”

Meer dan 430 afgevaardigden en experts uit de hele wereld kwamen samen in Lorient, het spirituele centrum van het Franse offshore-zeilen, om zaken te doen, te netwerken en de kansen en uitdagingen van de sport te bespreken tijdens de elfde editie van het Yacht Racing Forum.

Lorient, Frankrijk, 23 oktober 2018 – Zeilen is alomtegenwoordig Lorient waar Eric Tabarly wordt vereerd als een held naast levende legendes zoals Michel Desjoyeaux, Loïck Peyron en Alain Gautier, allen aanwezig op het Yacht Racing Forum.

Peyron deelde zijn passie voor cruisen en racen op de eerste dag van het Forum. “Als ik race, droom ik van cruisen. Als ik aan het cruisen ben, ben ik niet graag inefficiënt. Daarom zijn veel van onze innovaties uit het racen nuttig bij het cruisen.” De technologie druppelde door in de  discussies tussen  de experts van enkele van ’s werelds meest succesvolle botenbouwers en zeilmakers. Zij  gaven duiding bij de toepassing van nieuwe technologie bij de America’s Cup en de offshore-innovaties. Netwerken, zaken doen en de mogelijkheid om samen te werken met enkele van de belangrijkste besluitvormers in de zeilsport is een andere reden om deel te nemen aan het tweedaagse forum.

De tweevoudig Olympische en zesvoudig Volvo Ocean Race-veteraan Chris Nicholson gebruikte zijn keynote speech om een ​​beroep te doen op World Sailing om innovatie te omarmen, en voor de rest van de wereld om kennis te nemen van de levendige en gezonde professionele racewereld in Frankrijk. Charles Caudrelier, winnaar van de Volvo Ocean Race en Bruno Dubois, voormalig teammanager van Dongfeng Race Team, legde de kracht van het Franse systeem uit en stelden een blauwdruk voor aan de andere landen om dit succes na te streven.

Hier volgt een samenvatting van enkele onderwerpen die tijdens het forum naar voren zijn gebracht.

Design & Technology Symposium

Het Design & Technology Symposium telde dit jaar opnieuw meer deelnemers.  Deze populariteit was voor een groot deel te danken aan de locatie in Lorient, het hart van de Franse offshore racetechnologie en de sterke interesse en waardering voor vooruitgang in alle aspecten van de volgende domeinen: jacht- en foils ontwerp, detectietechnologieën en prestatieanalyses, modern ‘film-less’ realiseren van zeilen, vooruitgang in staande tuigage en composietmaterialen, nieuwe fabricage- en duurzaamheidstechnologieën in alle sectoren en waar technologie aangestuurd en aangezwengeld wordt door parameters binnen de America’s Cup, Vendee Globe, Volvo Ocean Race en andere elite race-evenementen.

Volvo Ocean Race

Richard Mason, veteraan van de Volvo Ocean Race, gaf enig inzicht in de volgende editie van de volledig bemande wereldrace en reflecteerde op enkele van de successen van de laatste race die in de zomer eindigde. “Ik denk dat het grootste wat we deden, is dat mensen niet meer over vrouwen aan boord praten,” zei Mason. “Mensen zijn eraan gewend geraakt dat mannen en vrouwen naast elkaar racen. Het is een non-issue. “Hoewel er veel vragen van het publiek waren over de kosten van een campagne, herinnerde hij de mensen ook aan de waarde. “We hadden een miljoen mensen die live keken naar de tracker terwijl de Volvo-vloot langs Schotland zeilde. Er is geen andere sport die dat weet waar te maken. We moeten onthouden wat we waard zijn en nadenken over het beperken van de kosten. ”

Route du Rhum

Met 123 boten aan de start van de epische Route du Rhum-race van St Malo over de Atlantische Oceaan naar Guadeloupe, werd deze opwindende race druk becommentarieerd. Michel Desjoyeaux zei dat St Malo tussen de én en anderhalf miljoen toeschouwers verwacht.

Class Ultime

Sinds het winnen van de Vendée Globe vorig jaar, is Armel Le Cléac’h van de monohulls verhuisd  naar de adembenemend snelle Ultime 100ft trimaran, Banque Populaire. “Ja, de boot is in staat tot bijna 50 knopen pieksnelheid, maar ik ben geïnteresseerd in een hoge gemiddelde snelheid”, zei de Franse held. Hij kijkt uit naar twee weken op zee tijdens de Route du Rhum, maar het is vooral de solo rond-de-wereld race in Ultimes waar hij erg naar uitkijkt. “Het idee om in ongeveer 40 dagen rond de wereld te varen, alleen op jezelf aangewezen, is een fantastische droom.”

Class 40

Hoewel het moeilijk is om de sensatie en het spektakel dat de Ultime trimarans te overtreffen, zijn ze met meer dan € 10 miljoen niet binnen ieders budget. De Class 40 blijft de meest succesvolle en ‘haalbare’ offshore raceklasse, met 53 boten die starten in de Route du Rhum. Class 40-promotor en offshore-veteraan Halvard Malbire beweerde dat de klasse vandaag een van de meest ‘rendabele’ boten is. Terwijl een nieuwe boot ongeveer € 600.000 kan kosten, is het mogelijk om een ​​zeer competitieve tweedehands boot met goede zeilen te kopen voor ongeveer € 250.000. Het is misschien de enige serieuze klasse waar particulieren kunnen racen tegen enkele van ’s werelds beste professionele zeilers. ”

Een nieuwe ‘Nations Gold Cup’

De oprichters van de ‘Star Sailors League’ hebben een nieuw concept aangekondigd, de’ Nations Gold Cup’, die 40 teams uit 40 landen samenbrengt om te concurreren in een kielbootklasse van ergens tussen de 45 en 50 voet. De Olympische kampioen 1996 in de Finse klasse, Mateusz Kusnierewicz uit Polen, presenteerde het nieuwe concept en zei dat Robert Scheidt en Torben Grael al de deelname van Brazilië aan het evenement bevestigden.

Marketing en media

Nathalie Quéré, campagneleider van team AkzoNobel, lichtte het lange en uitdagende proces toe om een ​​sponsorvoorstel te plaatsen bij een grote bedrijfsorganisatie. Haar presentatie zat vol met nuttige informatie voor toekomstige teams en campagnes die zich wilden verzekeren van de steun van een grote multinational. “Doe niet alsof je meteen alle antwoorden hebt,” zei ze. “Doe niet alsof je bent wat je niet bent. Start gewoon een eerlijk gesprek en bouw vanaf daar een relatie op. ”

Stan Thuret, zeiler en filmmaker, zei dat het spelen van het computergame ‘Virtual Regatta’ voor hem de opstap naar de zeilsport betekende. “Ik denk dat ik zo de regels van het zeilen heb geleerd en zo kwam ik tot een Mini-boot”, zei Thuret. Zijn verhaal verraste velen in het publiek die zich op het online forum negatief hadden uitgelaten over zeil-computergames. Zij twijfelden aan de relevantie van online games voor de zeilsport. Thuret’s verhaal suggereerde het tegenovergestelde.

Als producer van de maandelijkse televisie’ World Sailing Show’, moedigde Matt Sheahan zeilers aan om in de voetsporen te treden van de professionele ‘On Board Reporters’ in de Volvo Ocean Race. “Je hebt niet veel meer nodig dan een GoPro-camera om een ​​verhaal te vertellen en ongelooflijke beelden terug te brengen”, zei de producer van Sunset & Vine TV.

Mirabaud Sailing Video Award

De Engelse producent Rob Dickinson (Orillo Films) werd gekroond tot winnaar van de Mirabaud Sailing Video Award 2018. Dickinson stuurde een reisverslag in van  AkzoNobel’s deelname aan de Volvo Ocean Race 17-18. Het was een zeer dynamische en vermakelijke clip van een minuut die zeilen, emoties en team spirit combineerde. Voor de tweede editie bracht de wedstrijd 28 video’s samen, die meer dan 350.000 keer online werden bekeken.

Mirabaud Yacht Racing Image

109 fotografen uit 25 landen namen deel aan de negende editie van de Mirabaud Yacht Racing Image-fotowedstrijd. Ricardo Pinto (Portugal) won de hoofdprijs, terwijl de afgevaardigden van het Yacht Racing Forum de foto van Eloi Stichelbaut (Frankrijk) ontvingen. Brigi Török (Hongarije) won de publieksprijs op basis van online stemmen.

De elfde editie van het Yacht Racing Forum vindt plaats op 25-26 november in Bilbao, Spanje.