Zeelandse samenwerking voor innovatieve jachtbouw

donderdag 22 maart 2012 – (lvd) – Negen high tech ondernemers in de jachtbouw, in en om Zeeland, willen binnen 12 maanden een totale innovatie in de jachtbouw tot stand brengen met het meest ecologische motorjacht ooit in Zeeland gebouwd.

 


Daartoe werd de Coöperatie Zeewaardig opgericht en die wil bewijzen dat snel en veilig op open zee varen met een 40ft. motorjacht mogelijk is met een minimum aan brandstof en een maximum gebruik van natuurlijke elementen zoals wind en zonne-energie.

Het huidige varen met motorjachten vergt uitermate veel fossiele brandstoffen, aldus de Coöperatie Zeewardig. En, we weten allemaal dat de werving van fossiele brandstoffen milieuonvriendelijke effecten sorteert en dat, mede omdat aan alles een grens is, men er steeds dieper voor in de buidel moet tasten.

De meeste motorjachten (ook de kleinere formaten) zijn veelal van staal en zwaar van gewicht. Dat gewicht moet motorisch vervoerd worden met vele paardenkrachten en vele liters brandstof. Het varen op ruimer water vergt, met de huidige modelering van jachten, veel van de schipper die het schip recht en op koers moet houden.

De technische innovatie van de Coöperatie Zeewaardig is; het gewicht van het schip terug te brengen door toepassing van lichte biologische materialen die snel in de natuur vervangbaar zijn.

De bijzondere modelering van het jacht zorgt ervoor dat er redelijke snelheid kan worden gehaald met een maximum aan ecologische voortstuwing. Welnu, dat is goed voor het milieu en levert maximale veiligheid en plezier tijdens het varen.

Coöperatie Zeewaardig heeft die doelstelling vertaald in eigenschappen van het scheepstype dat op 6 juni 2011 de naam ZeeZilt werd gedoopt.

ZeeZilt40 heeft de volgende kenmerken:

  • Ecologie is het sleutelwoord
  • Uniek & Specifiek rompontwerp met weinig weerstand. En dus;
  • Hoge snelheidscapaciteit met weinig motorvermogen. Waardoor
  • toepassing van het nieuwste type motorisering hybride mogelijk is.
  • Electro aandrijving gevoed wordt door zonnecellen en windmolens. Waarbij
  • Opslag energie in lithium batterijen
  • Rompmateriaal grotendeels uit biologisch verkregen materiaal. Zowel in harsen als in vezels o.a. glas/vlas
  • Vacuüm techniek bouw voor de romp (vrij van mogelijk onbedoelde dampen)
  • Uitgekiende, luxe verblijfsuitvoering voor langere tochten
  • Speciale optie is de Kite waarmee het schip, zonder motorisering 6 kn. kan varen op de wind.