Suzuki introduceert nieuwe DF150/175A buitenboordmotoren


Nadat in 2015 de nieuwe DF200A buitenboordmotor uitkwam, was het even wachten tot deze technologisch ‘hoogvliegende laagvlieger’ ook in een kleinere versie zou worden uitgebracht.

De bruisende Italiaanse stad Genua en de Genoa International  Boat Show (20 – 25 september 2016) vormden een mooi decor om deze motoren voor het eerst aan de internationale pers voor te stellen, een gelegenheid die we niet voorbij konden laten gaan. De indrukwekkende Suzuki stand in de grote hal maakt liet er geen twijfel over bestaan. Centraal op de immense stand staan immers 8 nagelnieuwe motoren op ons te wachten. En opvallen, dat doen ze.

Suzuki_df175ap-150ap_LRNieuw design

Het eerste dat eruit springt is het nieuwe design, dat ons gelijk herinnert aan de release van de grote broer, die twee jaar geleden als eerste op de markt de nieuwe emotie van Suzuki toonde. Een slankere taille die naadloos overgaat in een speels omhoog glijdende motorkap met als klap op de vuurpijl de extra prominente luchtinlaat, lijkt hét nieuwe handelsmerk van de Suzuki buitenboordmotoren boven de 140pk te worden. Erg in lijn met de DF200AP dus. Maar er is meer.

Hoewel de lijn van de motor een geheel nieuwe dimensie aan het merk geeft, valt ook op dat de gehele motor in een andere kleur zwart uitgevoerd wordt, dezelfde kleur zwart die we eerder dit jaar konden ontdekken tijdens de proefvaart van de kleine DF4-6 motoren.

De klassieke Suzuki bestickering is vervangen door een variant in grijstinten, waarbij het Suzuki chrome logo én de volledige naam duidelijk op de motorkap gemonteerd werden, en daardoor een extra boost geven aan het steeds beter wordende imago van dit reeds sterke merk.

Een nieuwe wind waait door het Suzuki gamma, zoveel is duidelijk. Zo werden alle technische hoogstandjes van de DF200AP overgenomen in de nieuwe DF150A / DF175A.

Lean Burn, gecombineerd met een krachtige vier-in-lijn blok én de befaamde ‘Drive By Wire’ besturing van Suzuki, leveren niet alleen één van de zuinigste, stilste en lichtste motoren in hun categorie, maar ook één van de meest aangename qua besturing, zo zal blijken.

Testvaart: planeren op meter hoge golven

De baai van Genua is hét ideale decor om deze nieuwe krachtpatsers aan een spreekwoordelijke vuurproef te ondervinden. We hebben de keuze uit verschillende boot-motor combinaties, en kiezen uiteindelijk voor de Focchi 680 RIB met DF175APX. Juan Paolo Focchi zelf heet ons welkom aan boord, en stuurt rustig, met een brede glimlach, de havenmonding uit.

Hoewel buiten een fikse bries, en dus ook golven van circa 130cm staan, moeten we qua FUN geen fractie inboeten. Belangrijk is te realiseren dat we op een RIB niet voluit kunnen gaan in deze toch wel pittige Middellandse Zee, maar met een rustige duw op de chrome gashendel schiet de 680 RIB vlot en gewillig vooruit, om enkele seconden later vol in plané de baai van Genua uit te stuiven.

’Drive by Wire’

Hoewel we op zee niet voluit kunnen gaan, valt het op dat deze Drive By Wire serie aanzienlijk verschilt van de mechanische variant. De reactiesnelheid is enorm accuraat, maar in tegenstelling tot enkele van de prominente concurrenten maakt dit de boot niet onbestuurbaar bij lagere snelheden.

Eens gewend aan de snelle reactie is manoeuvreren met deze motor een fluitje van een cent, wat in onze jachthavens en trailerhellingen niet onbelangrijk is.

De onmiddellijke reactie laat bovendien op zee wél toe om veel accurater op de golfslag te kunnen inspelen, wat het vaarcomfort zowel voor bestuurder als passagier ten goede komt.

 Keyless start

Hoewel de naam een beetje verwarrend kan zijn, is de opzet duidelijk én bijzonder nuttig. Een draadloos startsysteem, voorzien van anti diefstal beveiliging, zoals u dat wellicht in uw nieuwe wagen al ervaren hebt, is nu ook op deze motoren beschikbaar.

Selective Rotation

Zowel we reeds in de DF200A / DF250A en DF300A hadden gezien, wordt Suzuki nu vanaf 150pk uitgerust met Selective Rotation. Hierdoor kan uw verdeler in een handomdraai de draairichting van de schroef aanpassen. Op het eerste zicht onbelangrijk als eindgebruiker, maar Frank Meulemeester, Business Manager Marine Belgium, wijst ons erop dat dit de restwaarde ten goede komt.

Dit alles bij mekaar resulteert in opmerkelijke motor, voor de emotionele piloot die het maximum uit boot én motor wil halen.

Repowering

Om de lancering van deze nieuwe motoren nog interessanter te maken, lanceert Suzuki Belgium op de Nieuwpoort International Boat Show een toonaangevende Repowering-actie. Hierbij kan u dus, met behoud van een iets ouder schip, aan ‘waanzinnige’ voordelen de laatste nieuwe technologieën van Suzuki aan boord halen. Op de exacte voorwaarden is het nog enkele weken wachten tot de officiële voorstelling in Nieuwpoort, maar een overnamepremie voor alle merken buitenboordmotoren en interessante financieringsvoorwaarden naast uitgebreide garantievoorwaarden staan op het programma.

Meer informatie: www.suzuki-marine.be

TECHNISCH: MODEL                               DF175AP                                   DF150AP

RECOMMENDED TRANSOM HEIGHT mm

L:508 – X:635                                   L:508 – X:635

WEIGHT kg                                                 L:236 – X:241                                     L:236 – X:241

MAXIMUM OUTPUT:                              129.0 kW                                             110.0 kW

ENGINE TYPE: DOHC 16-Valve

STARTING SYSTEM: Electric

FUEL DELIVERY SYSTEM: Multi-Point Sequential Electronic Fuel Injection

NO. OF CYLINDERS: In-Line 4

PISTON DISPLACEMENT : 2,867 cm3

BORE × STROKE: mm 97 × 97

FULL THROTTLE OPERATING RANGE rpm 5,500-6,100 5,000-6,000

STEERING Remote

OIL PAN CAPACITY : 8.0 liter

IGNITION SYSTEM Fully-transistorized

ALTERNATOR: 12V 44A

ENGINE MOUNTING: Shear Mount

TRIM METHOD: Power Trim and Tilt

GEAR RATIO: 2.50:1

GEAR SHIFT F-N-R: (Drive-by-Wire)

EXHAUST: Through Prop Hub Exhaust

PROPELLER SELECTION (Pitch) 3×16×15-27.5                                  3×16×17-26 (CR)
-All propellers are the 3-blade type