Nauplius transformeert snelvarend schip tot survey vaartuig

NaupilusDe Vries &  Van de Wiel, onderdeel van de Belgische bagger- , waterbouw- en milieugroep DEME (omzet in 2013 ruim 2,5 miljard Euro), heeft Nauplius Workboats opdracht gegeven voor de conversie van een snelvarend schip tot survey vaartuig voor hydrografisch onderzoek. Nauplius Workboats is een relatief jong bedrijf maar eigenaren en management hebben een lange en brede ervaring in de scheepsbouwindustrie.

Survey vaartuig

De afgelopen weken is een Nauplius team bezig geweest met de conversie van het snelvarende werkschip tot state of the art survey vaartuig. ‘Wij hebben, om het vaartuig geschikt te maken voor hydrografisch werk onder UK vlag, diverse constructieve en uitrustingtechnische aanpassingen doorgevoerd,’ vertelt Dick Westera, commercieel directeur verantwoordelijk voor marketing en sales. ‘Het gaat onder meer om de installatie van een moonpool en diverse vaste sensoren om peilingen te kunnen doen, de plaatsing van een nieuwe generator, aanpassing van het elektriciteitssysteem en de plaatsing van grotere accu’s. Uiteraard wordt er een volledige survey tafel geïnstalleerd. Voor deze gelegenheid zijn de werkzaamheden uitgevoerd op onze tijdelijke locatie in Hindeloopen.’

Schepen voor heel specifieke toepassingen

‘Er zijn veel bedrijven die vaartuigen kunnen bouwen die geschikt zijn voor tal van werkzaamheden’, stelt Westera. ‘ Nauplius echter ontwikkelt, bouwt en verbouwt ook schepen voor heel specifieke toepassingen. ‘Wij doen liever geen concessies aan kwaliteit voor multi-inzetbaarheid maar bouwen het beste schip voor de gewenste toepassing.’ Die toepassingen variëren sterk. ‘Onze specialiteit is systeemintegratie in nieuwe en daarvoor geschikte bestaande schepen waaronder survey vaartuigen”. Gezien de internationale ervaring van het management richt Nauplius zich nadrukkelijk op de internationale markt van onder meer de fish farm industry en snelvarende loodsboten, crewtenders, patrouille- en ondersteuningsvaartuigen en speciale hulpvaartuigen zoals ambulanceschepen, schepen voor oliebestrijding en vaartuigen voor de brandweer.’

 Nieuwe lijn

Nauplius heeft op eigen initiatief een nieuwe lijn van zes verschillende scheepstypen ontwikkeld. ‘Onze specialisten volgen voortdurend de ontwikkelingen in de markt en ontwikkelen daar waar zij kansen zien nieuwe scheepstypen’, legt Westera uit. ‘Een voorbeeld daarvan is een relatief lichtgewicht 15 meter lang survey schip dat met behulp van de boordkranen aan dek kan worden gehesen van een moederschip.’

 Advies en bemiddeling

Het dienstenpakket van Nauplius is breed. ‘Het gaat niet alleen om ontwikkeling, nieuwbouw, renovatie en conversie. Onze opdrachtgevers kunnen ook gebruikmaken van onze kennis en ervaring als het gaat om de aankoop van schepen. De Vries & Van de Wiel is daarvan een goed voorbeeld. Zij hebben ons benaderd met de vraag welk schip het meest geschikt zou zijn voor de conversie naar een survey vaartuig. Op basis van onze adviezen hebben zij uiteindelijk het schip aangekocht dat wij voor hen hebben omgebouwd.’

 Samenwerking

In samenwerking met zusterbedrijf Argos Engineering was Nauplius Workboats onder meer betrokken bij de bouw van vijf tenders voor de Dutch Pilot Association. Verder was het management verantwoordelijk voor het projectmanagement van tien surveyschepen en crewtenders. Nauplius werkt op projectbasis samen met onder meer Argos Engineering en Maritiem Cluster Friesland en maakt gebruik van specialistische bedrijven die voor projecten van meerwaarde kunnen zijn. ‘Op deze wijze kunnen wij zowel kleine als grote projecten binnen budget en op tijd leveren’, verduidelijkt Westera. ‘Juist die samenwerking maakt dat wij altijd kunnen beschikken over de gewenste deskundigheid. Hierdoor zijn wij in staat het beste vaartuig te leveren voor de gevraagde toepassing.’

Nauplius Workboats is van 14 – 16 april aanwezig op Ocean Business in Southampton in het Nederlands paviljoen van de Dutch Ocean Group, stand S1.

Specificaties survey vaartuig Wieringen

Lengte over alles                            15,50 meter

Breedte over alles                          4,80 meter

Diepgang                                            1,00 meter

Waterverplaatsing                         20.000 kt

Brandstoftanks                                                1.660 liter

Watertanks                                       1.000 liter

Aandrijving                                        2 x Volvo Penta D9 – 575 Pk/423 kW EVC bediening

Maximale snelheid                         24,5 knopen

Kruissnelheid                                    9 knopen

Maximale Survey snelheid        19 knopen

Certificering                                      SCV Category 2 (60NM from save haven)