Doop van veerboot ‘Op Stroom’ in Antwerpen

– 25 oktober 2023 – foto’s © Georges Janssens –

Meter NATHALIE BALCAEN

Doopmeter van de OP STROOM is Nathalie Balcaen, sinds 2018 administrateur-generaal van MDK. Zoals de traditie voorschrijft heeft zij de OP STROOM gedoopt met een fles champagne en wenste ze bemanning en schip een behouden vaart. “Vergroening is een belangrijk maatschappelijk topic. Daar werken we met ons agentschap al vele jaren aan, mét mooie resultaten, maar draag ik ook persoonlijk hoog in het vaandel. Een duurzaam vaartuig is goed voor ons, maar ook de toekomstige generaties zullen hiervan de vruchten plukken”, vertelt Nathalie Balcaen.

Een glunderende fiere doopmeter Nathalie Balcaen

Kort voor de zomer kreeg VLOOT een nieuwe directeur. Tim Van Dijck staat nu al een paar maanden aan het hoofd van de overheidsrederij en woonde nu voor het eerst een doopceremonie bij. “Een beetje een spannend moment om een doopplechtigheid in mijn nieuwe rol te beleven. Maar ook heel fier op wat Piet Leeuwerck en alle betrokken collega’s verwezenlijkt hebben. Een project als OP STROOM is fantastisch. Het is een uitdaging in een veranderd technologieland waar nog niet alles volledig op punt staat. Het resultaat mag er zijn. Een degelijk en betrouwbaar elektrisch vaartuig”, vertelt Tim Van Dijck.

vlnr: Tim Van Dijck (directeur Vloot), Minister Lydia Peeters (Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Nathalie Balcaen (administrateur-generaal van MDK)

Minister Peeters bezoekt nieuwe elektrische veerboot en kondigt uitbreiding dienstverlening aan

De eerste elektrische veerboot op de Schelde in Antwerpen is nu ook officieel gedoopt. Vanmiddag organiseerde VLOOT, onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), een traditionele ceremonie om het schip behouden vaart te wensen. Vlak voor de ceremonie bracht ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters een bezoek aan de nieuwe veerboot en gaf ze meer details over de beloofde uitbreiding van de veerdienst op de Schelde: “Tijdens de begrotingsonderhandelingen hebben we een extra budget van 1,8 miljoen euro kunnen voorzien voor het inzetten van een tweede veer. De reizigers zullen vanaf begin volgend jaar dus terug gebruik kunnen maken van het tweede veer en om de 15 minuten de overzet kunnen maken tijdens de piekmomenten. Daarnaast breiden we ook de bedieningstijden uit.

Het zusterschip Marnix van Sint-Aldegonde – nog uitgerust met klassieke motoren maar in de toekomst gemakkelijk om te bouwen naar een elektrische aandrijving.

OP STROOM, een kwinkslag naar de rivier en een link naar de elektrische aandrijving, vaart tussen Linkeroever en het Steenplein op de Schelde in Antwerpen. Met een lengte van 30 meter, een breedte van 9,5 meter, een diepgang van 3,25 meter en een snelheid van 18 kilometer per uur, is het uitzicht van dit vaartuig vrij gelijkaardig aan dat van zusterschip MARNIX VAN SINT ALDEGONDE dat al sinds 20 mei 2021 in Antwerpen opereert. OP STROOM kan 150 passagiers en 75 fietsen overzetten.

Even smaken hoe het voelt om met een veerboot te varen op de Schelde…

Sinds VLOOT de elektrische veerboot OP STROOM in gebruik nam op 9 december 2022, vervoerde het schip al meer dan 506.000 passagiers. Openbaar vervoer via het water is aan een sterke opmars bezig. “De elektrische boot is een absoluut succes. Maar liefst meer dan 180.000 fietsers en bijna 300.000 voetgangers maakten al gebruik van deze boot. Niet alleen voor de bemanning en de omgeving is dit elektrische model een meerwaarde, maar ook de passagiers stappen aan boord van een stil en duurzaam veer. Met een investering van net geen 5,5 miljoen euro voor de aankoop van de boot, voegden we een sterk staaltje technologie toe aan de Vlaamse vloot”, zegt minister Peeters.

Uitzicht vanuit de stuurcabine – op de achtergrond het voormalige Loodswezen

Inzet tweede veer en uitbreiding dienstverlening

Tijdens de begrotingsonderhandelingen heeft minister Peeters een extra budget van 1,8 miljoen euro kunnen voorzien voor het inzetten van een tweede veer. De reizigers zullen vanaf begin volgend jaar dus terug gebruik kunnen maken van het tweede veer en om de 15 minuten de overzet kunnen maken tijdens de piekmomenten. Daarnaast breiden we ook de bedieningstijden uit. “In de loop van januari 2024 zal de dienstverlening gefaseerd uitbreiden. Eerst in de vroege ochtend met een eerste vaart om 6.00 uur vanaf Linkeroever en ‘s avond met een laatste vaart vanaf Rechteroever om 23.15 uur”, vertelt minister Peeters. In de tweede fase zullen opnieuw twee veerboten varen tijdens de piekmomenten wat mogelijk maakt om op weekdagen om het kwartier over te varen tussen 7.00 uur en 18.15 uur en tijdens het weekend of op feestdagen tussen 10.00 uur en 21.15 uur. Buiten deze piekmomenten zal er één veer uitvaren en dat om het halfuur. Tijdens de middag is er geen onderbreking.” 

Minister Lydia Peeters krijgt uitleg van Peter Van Camp (Staf MDK)

De exacte timing van deze uitbreiding zal later via de website gecommuniceerd worden. “Wanneer we precies kunnen opstarten met de uitbreiding, hangt vooral af van hoe snel we nieuwe collega’s vinden om de dienstverlening vorm te geven. VLOOT zoekt nu volop schippers en matrozen met geldige binnenvaartpapieren, maar dat is geen eenvoudige zoektocht,” stelt Tim Van Dijck, directeur VLOOT

Sterk staaltje technologie

De elektrische voortstuwing met opslagbatterijen van de OP STROOM is gebaseerd op de elektrische veerboot RAVEEL ONTMOET ENSOR die ondertussen al enkele jaren succesvol opereert in Oostende. Het nieuwe schip krijgt stroom via het plugsysteem, een soort “stopcontact”. Bij onvoldoende stroom, zoals bijvoorbeeld bij een grote elektriciteitspanne, kan de veerboot nog drie uren blijven varen op batterijen.

Het schip heeft batterijen die 400 Kwh kunnen leveren en waarvan tijdens de vaart ongeveer 65 Kwh wordt gebruikt. Het opladen gebeurt met snelladers tijdens het aanmeren op Linkeroever. Normaal gezien is een heen en weer overtocht een verbruik van 2,5 %. Tijdens een oplaadbeurt kan 5 % worden opgeladen.

Piet Leerwerck (manager scheepsbouw bij Vloot) in gesprek met kapitein Patrick Blondé (links) en Rowan Van Schaeren (directeur Antwerp Maritime Academy – AMA)

Door de vooruitstrevende technologie is OP STROOM een uiterst duurzaam schip. “De combinatie van een optimale rompvorm en de integratie van toptechnologie op vlak van elektrische voorstuwing en batterijopslag zorgt voor een energiezuinige en milieuvriendelijke veerboot. Zonnepanelen leveren de basisenergie voor de navigatieapparatuur en airco, wat ervoor zorgt dat dit vaartuig deels zelfvoorzienend is”, licht Piet Leeuwerck toe, manager scheepsbouw en R&D bij VLOOT.

Mehmet Gencoglu (schipper bij Vloot) weet zijn toehoorders te boeien.

DOOP

De doopplechtigheid werd voorafgegaan door de noodzakelijk toespraken voor een honderdtal genodigden in de lokalen van de Royal Yacht Club van België (RYCB). De doop zelf gebeurde aan boord van het schip – al varende – en de genodigden konden dit volgen vanop afstand maar ook met een instante projectie op verschillende grote beeldschermen.

Het werkschip Zeeschelde bracht een watersaluut bij de doop van de veerboot Op Stroom.


Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust is verantwoordelijk voor het kustgebied en de toegang tot de havens in Vlaanderen,

  • het garanderen van de structurele en functionele veiligheid van het maritiem gebied en de optimale werking van de nautische keten
  • het bijdragen tot de economische ontwikkeling van het kustgebied en de havens in Vlaanderen
  • het organiseren van de watergebonden mobiliteit van personen in Vlaanderen.

Vloot is gespecialiseerd in het management van vaartuigen (technisch, operationeel, scheepsbouw) binnen de overheidsniche. Vloot beheert een 45-tal vaartuigen en stelt meer dan 500 personeelsleden te werk. Vloot maakt via het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust deel uit van de Vlaamse overheid. De directie is gevestigd in Oostende maar Vloot is met haar vaartuigen ook aanwezig in Nieuwpoort, Gent, Antwerpen en Vlissingen (NL).

Nathalie Balcaen naast Philippe Saen en Patrick Van den Bulck beiden van RYCB en Jachthavens Antwerpen.
Een selectie van de vele medewerkers bij Vloot