Nieuwe Belgische fregatten…

-04/04/2023- Defensie –

Ministerraad zet licht op groen voor bouw nieuwe fregatten.

De Ministerraad heeft op voorstel van minister van Defensie Ludivine Dedonder groen licht gegeven voor de bouw van twee Anti Submarine Warfare (ASW) fregatten voor de Belgische Marine. Ook de Nederlandse Marine zal twee identieke ASW-fregatten laten bouwen, om zo de gemeenschappelijke vloot vanaf 2029 te vernieuwen. De bouw kadert in de samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse Marine, die samen hun vloot vervangen.

De Belgische en Nederlandse Marine zijn al 25 jaar nauw verweven met elkaar en werken onder een gemengde commandostructuur en met een gemeenschappelijke vloot. Beide landen vervangen de komende jaren hun schepen en werken daarvoor samen: België is verantwoordelijk voor aankoop van de twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen – zes voor elke Marine, Nederland is verantwoordelijk voor de aankoop van de vier ASW-fregatten – twee voor elke Marine.

Duurder dan gepland

De aankoop van de twee fregatten zal om en bij de twee miljard euro kosten, een stuk duurder dan in 2018 geraamd. Een deel van de meerkost is te wijten aan de inflatie, een ander deel aan het feit dat minister van Defensie Ludivine Dedonder ervoor heeft gekozen de fregatten volledig uit te rusten, zowel op vlak van bewapening als qua sensoren aan boord.

Voor de vervanging van onze fregatten was te weinig budget voorzien om de schepen volledig uit te rusten. Er is inderdaad een aanzienlijke meerkost, maar ik kon als bevoegd minister niet toelaten dat onze Marine over niet volledig uitgeruste fregatten zou beschikken. Met de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen krijgt onze Marine het beste van het beste. Ik heb die lijn doorgetrokken naar de fregatten en me ervan verzekerd dat onze Marine over het beste materiaal – identiek aan dat van de Nederlanders – zal beschikken om haar taken te volbrengen”, aldus Minister van Defensie Ludivine Dedonder.

Gezien die aanzienlijke meerkost, heeft Nederland zich ertoe geëngageerd de komende jaren ook de duurzame industriële samenwerking tussen onze beide landen verder te versterken. Zo zal er voor 355 miljoen euro aan bestellingen worden geplaatst bij de Belgische industrie. “Dat was voor mij bijzonder belangrijk”, aldus nog minister Dedonder. “Onze landen zijn sterk verbonden met elkaar, zowel op militair als industrieel vlak. Met dit engagement versterken we onze band nog verder, en blijven we als België en Nederland een toonbeeld van Europese samenwerking.”

Vanaf 2030

Het eerste nieuwe fregat zal worden geleverd eind 2029 aan de Nederlandse Koninklijke Marine, de Belgische Marine mag haar eerste nieuwe fregat verwachten in de tweede jaarhelft van 2030. Nadien is het opnieuw de beurt aan Nederland, en het vierde ASW-fregat zal in de tweede jaarhelft van 2031 aankomen op de marinebasis in Zeebrugge.

Zoals de naam het zegt, zullen de fregatten gespecialiseerd zijn in onderzeebootbestrijding. Ze zullen daarvoor worden uitgerust met alle nodige sensoren en bewapening. De fregatten zijn 145 meter lang, meer dan 17 meter breed en tellen en 115-koppige bemanning. Daarnaast bieden ze plaats aan 35 bijkomende militairen die ad hoc kunnen worden toegevoegd voor het uitvoeren van zeer specifieke opdrachten.

foto’s © Defensie – artist impression DMO

Specificaties

  • Ongeveer 6.000 ton
  • Lengte: 146 meter
  • Snelheid: +30 knopen
  • Bemanning: 110 tot 150

ASW Fregat Wapensystemen

Het toekomstige fregat krijgt RIM-162 Evolved SeaSparrow Missile (ESSM) Block 2 luchtafweerraketten, een opvolger van het Goalkeeper close-in wapensysteem. Deze nieuwe wapensystemen worden aangevuld met zware op afstand bediende machinegeweren (RWS) en lichte machinegeweren voor gebruik tegen kleine oppervlaktebedreigingen. Om grotere oppervlaktedoelen te bestrijden, koos men voor Naval Strike Missile.

Het belangrijkste onderzeese wapensysteem is een nieuwe torpedo die is aangeschaft via het project “Replacement Mk46 Lightweight Torpedo”. Ter verdediging tegen vijandelijke torpedo’s zullen de fregatten worden uitgerust met een systeem dat vijandelijke torpedo’s kan misleiden. In de toekomst moet nog een zogenaamd hardkill-systeem, een « anti-torpedosysteem » worden ontwikkeld. Het fregat biedt plaats aan een 110-koppige bemanning, maar er zijn 40 extra bedden en diverse kamers beschikbaar voor missiespecifiek personeel en hun uitrusting.