Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm,
sneller dan auto of metro

‘De eerste elektrische draagvleugelboot, de Candela P-12 Shuttle, zal volgend jaar in Stockholm ingezet worden als veerboot. Dit type ‘openbaar vervoer’ luidt een nieuw transporttijdperk in. De innovatieve elektrische veerboot met foils (draagvleugels) zal de uitstoot verminderen en de reistijden verkorten – en de stad gelooft dat dit het openbaar vervoer over water aantrekkelijker zal maken dan treinen, bussen en auto’s.

Het maritieme technologiebedrijf Candela heeft de eerste foto’s vrijgegeven van wat ’s werelds snelste en meest energiezuinige elektrische pendelboot ooit zal zijn. De Candela P-12 Shuttle, zoals het innovatieve schip wordt genoemd, zal het komende jaar pendelen tussen de uitgestrekte buitenwijk Ekerö van Stockholm en het stadscentrum. Het elektrische schip voor 30 passagiers vliegt over het water en heeft een snelheid van 30 knopen. Het biedt daardoor een sneller woon-werkverkeer dan de metro- en buslijnen waarmee het concurreert, en is ook oneindig veel energiezuiniger dan de dieselschepen die momenteel op dezelfde route varen. Misschien wel het belangrijkste, het schip is sneller dan reizen met de auto tijdens de spits.

Momenteel bedraagt de reistijd tussen Ekerö en het stadscentrum met de bus, metro of conventionele veerboot (of zelfs met de auto tijdens de spits) 55 minuten. De elektrische draagvleugelboot zal de 15 km lange route in slechts 25 minuten afleggen, wat de pendelaars gemiddeld 50 minuten per dag bespaart.

Het geheim

Het geheim van de hoge snelheid en het grote bereik zijn de drie koolstofvezelvleugels die onder de romp uitsteken. Deze actieve draagvleugels zorgen ervoor dat het schip zichzelf boven het water kan tillen, waardoor de weerstand afneemt.

Aangezien de’ hydrofoiling’ Candela P-12 Shuttle amper een kielzog creëert, heeft deze een vrijstelling gekregen van de 12-knopen snelheidslimiet, waardoor men het stadscentrum kan binnenvliegen zonder golfschade aan andere schepen of gevoelige kusten te veroorzaken. In feite is de minuscule propellerspoeling aanzienlijk kleiner dan het kielzog van conventionele passagiersschepen die met lage snelheden varen.

Geen zeeziekte meer

De eerste elektrische draagvleugel veerboot zal dankzij een geavanceerde computersysteem de kans op zeeziekte minimaliseren. De Candela Flight Controller regelt de positie 100 keer per seconde. Dit actieve elektronische stabilisatiesysteem zorgt zo voor een stabiele, soepele rit over de golven waardoor misselijkheid geen kans krijgt.

De regio Stockholm zal in 2023 het eerste P-12-shuttleschip exploiteren voor een proefperiode van negen maanden. Als het aan de hoge verwachtingen voldoet, is de hoop dat de stadsvloot van meer dan 70 dieselschepen uiteindelijk zal worden vervangen door P-12 Shuttles – maar ook dat vervoer over land van overbelaste snelwegen kan verschuiven naar de waterwegen.

De P-12 Shuttle heeft een comfortabele en luchtige cabine voor 30 zittende passagiers.

Enorm potentieel

Candela stelt voor om de grote, voornamelijk dieselschepen van vandaag te vervangen door de snellere en kleinere P-12-shuttles, waardoor frequentere vertrek en meer vervoerde passagiers mogelijk worden, tegen lagere kosten voor de exploitant. Op de route Stockholm-Ekerö stelt Candela voor om het huidige paar dieselschepen van 200 personen te vervangen door ten minste vijf P-12-shuttles, wat het passagierspotentieel zou verdubbelen en de bedrijfskosten zou verlagen. In plaats van twee afvaarten per dag, zou er elke 11 minuten een P-12 Shuttle vertrekken. Hierdoor kunnen pendelaars de dienstregeling negeren en gewoon naar het dok gaan en wachten op de volgende boot.

Candela zal tegen het einde van 2022 de koolstofvezelkiel leggen voor de allereerste Candela P-12 Shuttle in de nieuwe, geautomatiseerde fabriek van het bedrijf in Rotebro, buiten Stockholm. Na de eerste tests zullen de eerste pendelaars in Stockholm aan boord gaan van de 40 -voetschip in 2023.

Het bedrijf ziet een enorm potentieel, meer dan 600 steden, gemeenten, scheepsexploitanten en stadsontwikkelaars hebben al interesse getoond in de P-12 Shuttle als een sneller, goedkoper en groener alternatief voor bestaande dieselschepen of landtransport.

Specificaties:

Lengte: 11,99 meter

Breedte: 4,5 meter

Gewicht: 8,5 ton

Capaciteit: 30 passagiers, zittend

Motor: 2 x Candela C-POD

Batterijen: 180 kWh

Opladen: tot 200 kW DC

Topsnelheid: 30 knopen

Dienstsnelheid: 25-27 knopen

Bereik: 40-60 zeemijl bij een dienstsnelheid van 25 knopen