Hollandsche Zeilvloot bereikt Den Haag, maar nog niet gered… noodfonds 20 miljoen euro nodig!

Na de lancering van de petitie Red de Hollandsche Zeilvloot op 21 mei en de manifestatie voor Pampus op 9 juni, bereikte de Hollandsche Zeilvloot op 22 juni 2020 Den Haag. Aan boord het Nederlandse tall ship ‘bark Europa’ ‘ kregen leden van de Tweede Kamer de petitie ‘Red de Hollandsche Zeilvloot’ overhandigd. 

 Foto: Arjan de Jager – V.l.n.r.: Joost Martijn, schipper, ondernemer en woordvoerder Hollandsche Zeilvloot. Wytske Postma, Tweede Kamerlid CDA en woordvoerder scheepvaart. Hilde Palland, Tweede Kamerlid CDA en woordvoerder arbeidsmarkt. Jelte Himba, kapitein bark Europa.

Zowel de petitie als de manifestatie zijn initiatieven vanuit de schippers van de vloot, om het werk van de BBZ, vereniging voor beroepschartervaart, kracht bij te zetten. De petitie werd door maar liefst 25.000 mensen ondertekend en de manifestatie leverde wereldwijd aandacht op voor de nijpende situatie van de Hollandsche Zeilvloot. Door de gevolgen van de corona-crisis is een noodfonds voor de branche noodzakelijk, zodat maatwerk maatregelen kunnen worden geleverd aan de ondernemers. 

Noodfonds van 20 miljoen dringend nodig voor de chartervaart

Twee maanden geleden sloeg de BBZ alarm: de generieke maatregelen voor ondersteuning van het bedrijfsleven zijn niet voldoende om te voorkomen dat ondernemers failliet zullen gaan en dat historische schepen zullen verdwijnen.  
Door de Coronacrisis moeten schepen alle reizen voor 2020 afzeggen. De oude contracten kunnen niet uitgevoerd worden. De nieuwe Social Distancing regels kunnen voor sommige schepen iets aan verlichting brengen, maar het zal niet voorkomen dat de omzetschade voor dit jaar op zo’n 60 miljoen euro uit komt, of wel 90% van de totale jaaromzet van de hele sector.

Om de circa 400 schepen te beschermen moeten schippers in het zadel worden gehouden. Naast de generieke maatregelen die de overheid heeft opgezet is daarvoor een Noodfonds nodig van 20 miljoen euro. Met het fonds kunnen schippers het noodzakelijke onderhoud aan hun vaak onvervangbare schepen bekostigen en de schepen behouden.

De BBZ roept de regering op om nu snel tot actie over te gaan en de sector te hulp te komen: “Ze wachten al twee maanden op antwoord en dat is veel te lang.”