Nieuwe Jeanneau Sun Fast 3300: een dubbele dynamiek

Jeanneau bevestigt de lancering van de nieuwe Sun Fast 3300, gepland voor het voorjaar van 2019 en om deze sportieve nieuwkomer te ontwerpen heeft Jeanneau niet één, maar twee gerenommeerde scheepsarchitecten ingeschakeld: Daniel Andrieu en Guillaume Verdier. De nieuwe zeilboot moet zowel met een voltallige bemanning als met een beperkte crew optimaal te zeilen zijn.

David Andrieu, de scheepsarchitect achter de Sun Fast-lijn sinds zijn oprichting, is een expert in het optimaliseren van de IRC-reglementering. Guillaume Verdier, bekend om zijn werk in de America’s Cup en Vendee Globe, bracht in dit project zijn experts in op vlak van computer vloeistofdynamica en elementenanalyse, net zoals dat het geval was voor onder meer de 100 ‘Commanche en de IMOCA 60 Hugo Boss.
Het complementaire karakter van deze twee experts maakt het mogelijk de Sun Fast 3300 uitgebalanceerd en veelzijdig te maken en tegelijkertijd IRC-geoptimaliseerde prestaties te leveren, zowel voor inshore als offshore races.

De innovatieve romp van de Sun Fast 3300 heeft een dubbele hol-ronde vorm (concaaf) voor en achter.
Deze gebogen holten op de middellijn zorgen voor een betere verdeling van de dynamische druk, terwijl de weerstand op de romp wordt beperkt en het oppervlak onder de waterlijn tot een minimum wordt beperkt voor betere prestaties.
De structuur en vorm van de kiel, zorgvuldig bestudeerd op deze nieuwe Sun Fast, maakt ook een vermindering van de weerstand en een geoptimaliseerd zwaartepunt mogelijk.
Het resultaat: een lichte, snelle, reactieve Sun Fast 3300.

Het zeilplan is ruim bemeten en krachtig te zijn, terwijl het zeer efficiënt en gemakkelijk te hanteren is
In een uniform ontwerp heeft de romp een maximaal drijfvermogen naar achteren, dus de rig is ook naar achteren verplaatst. De maximale oppervlakte-hoofdtop wordt bestuurd door een lange traveller en twee achterstagen voor een betere zeilprestatie aan de wind.

Voorlopige algemene specificaties
Architecten: Andrieu / Verdier 
Totale lengte: 10,49 m / 34’5 ‘’ 
Romplengte: 9,99 m / 32’9 ‘’ 
 Max. Breedte: 3,40 m / 11’2 ‘’ 
 Diepgang: 1,95 m / 6’5 ‘’ 
Verplaatsing: ongel. 3500 kg 
CE-categorie (in aanvraag): A6 – B7 – C10 
Kajuiten: 2 
Zeiloppervlak upwind: 60 m2
Zeiloppervlak downwind (symmetrische spi): 128 m2
Motor: 15 pk
Watercapaciteit: 100 L
Brandstofcapaciteit: 50 L 
Batterijcapaciteit: 120 Ah (+ 120 Ah opt.) 
IRC-classificatie raming: rond de 1.015