Route du Rhum-Destination Guadeloupe 2018: Ultime klasse belooft sensatie en snelheid


Maak je op voor de meest spectaculaire show op het water, want zes van ’s werelds snelste multihulls bereiden zich voor op een spectaculaire rit over de Atlantische Oceaan tijdens de 40e editie van de Route du Rhum-Destination Guadeloupe. Start in Saint Malo in Bretagne en aankomst in Pointe-à-Pitre op Guadeloupe. De zes  “reuzen” uit de ULTIME-klasse zullen alvast de leiding nemen van de 123 boten tellende vloot van solo-schippers op zoek naar glorie in de “Koningin” van solo trans-Atlantische races.

Foto – Seb Josse op Maxi Edmond de Rothschild. Credit: Eloi Stichelbaut.

De ULTIME-klasse bestaat uit adembenemende, krachtige en snelle zeilmachines die tot 800 zeemijl per dag kunnen varen. Met de juiste weersomstandigheden zou een van hen het huidige record kunnen breken. Dat staat met zeven dagen en 15 uur voor de 3,542-mijl lange race op naam van Loïck Peyron op Banque Populaire, vier jaar geleden gevestigd.

Deze keer is de ULTIME-klasse fascinerend omdat het de “rocksterren” van de Franse solo-oceaanraces samenbrengt – waaronder de golden boy’ François Gabart op MACIF, de opmerkelijke meervoudige recordhouder Francis Joyon op IDEC Sport, de eveneens succesvolle Thomas Coville op Sodebo Ultim ‘, de 2013 Transat Jacques Vabre winnaar Seb Josse op Maxi Edmond de Rothschild en de 2016 Vendée Globe winnaar Armel Le Cleac’h op de nieuwe Maxi Solo Banque Populaire IX.

Foto – Armel Le Cleac’h aan boord van Maxi Solo Banque Populaire IX. Credit: Yvan Zedda.

Gabart wint elke keer hij aan de start verschijnt, of het nu een trans-atlantische race is, de Vendée Globe of een nieuw solo-wereldrecord zet (42 dagen, 16 uur) of inderdaad de Route Du Rhum-Destination Guadeloupe in 2014 in de IMOCA-klasse. Hij heeft misschien niet de snelste boot in absolute snelheid,  zijn boot kreeg wel nieuwe foiles  en roeren dit jaar. En Gabart gaat steeds voor  de overwinning, hij kent geen andere aanpak.

Foto – Seb Josse aan boord van de Maxi Edmond de Rothschild. Credit: Yann Riou.

Tegenover Gabart staat Josse op het blauwe en witte racer Maxi Edmond de Rothschild. Dit schip werd iets meer dan een jaar geleden gelanceerd en de 43-jarige Seb Josse heeft  hard heeft gewerkt om vertrouwd te raken met een dubbele uitdaging, solo zeilen en offshore zeilen op zo’n krachtige boot.

De derde van de favorieten is de geduchte Armel Le Cleac’h – Vendée Globe en Solitaire du Figaro-winnaar – die de nieuwe Maxi Solo Banque Populaire IX onder  handen heeft, een snelheidsmachine uit 2017 van de tekentafel van  VPLP.  Le Cleac’h zou in deze Route du Rhum een ernstige kanshebber op de overwinning zijn, maar een kapseis tijdens een oefensessie  in april zorgt voor twijfels.

Foto – Francis Joyon aan boord van IDEC Sport. Credit: Jean-Marie Liot.

De vierde uitdager is een oud gediende in de klasse, Francis Joyon, op zijn rode en grijze zeilmachine IDEC Sport – een zeer oude (2006) maar sterk gemodificeerde trimaran van VPLP die, als Banque Populaire VII, die het nieuwe record voor deze race vier jaar geleden vestigde. Dit zal de zevende Route du Rhum van Joyon zijn – waarschijnlijk een record op zich voor de zeiler die een succesvolle Jules Verne-trofee rondvaart heeft gerealiseerd met deze boot in januari 2017, in slechts 40 dagen en 23 uur.
De 62-jarige Joyon heeft nieuwe foiles, nieuwe roeren en een fietsframe toegevoegd om hem te helpen met het bedienen van de lieren en hij neemt niet deel om de tweede plaats te behalen.

Foto – De zesde deelnemer in de Ultim klasse, Romain Pilliard aan boord van Use It Again. Credit: Vincent Watcher Gentside.

Een andere deelnemer  die het moeilijk zal hebben om het podium te veroveren, tenzij materiaalpech een rol zal spelen in de uitslag, is de ervaren solozeiler Thomas Coville op Sodebo Ultim. Dat is een vier jaar oude trimaran van VPLP. Ooit een snelle boot maar nu overklast door de nieuwere ontwerpen in de divisie. Coville die de Transat Jacques Vabre in 2017 won en in 2016 een solide wereldrecord vestigde, zal nog steeds zijn best doen om een ​​IMOCA-ULTIME-dubbel te behalen in deze race, nadat hij de IMOCA-klasse had gewonnen bij zijn eerste deelname in 1998. Hij wil alvast beter doen dan vier jaar geleden toen hij d eerste nacht tot opgave gedwongen werd na een aanvaring met een vrachtschip.

De ULTIME-klasse moet je wel nauwgezet in het oog houden op de tracker omdat de race in een’ flits’ voorbij zal zijn en de boten waarschijnlijk enkele uren na de start enekele honderden mijlen van elkaar zullen liggen. Naast winst in d eklass en line honours staat mogelijk ook het racerecord op het spel.

Afspraak op 4 november – https://www.routedurhum.com/fr