Team Brunel leidt zevende Volvo Ocean Race-etappe in zware Zuidelijke Oceaan-condities

In de nacht van zaterdag 24 op zondag 25 maart nam het Nederlandse Team Brunel de leiding over in de zevende Volvo Ocean Race-etappe. Inmiddels heeft de gele boot van schipper Bouwe Bekking een voorsprong van ruim 30 nautische mijlen (nm) op Vestas 11th Hour Racing. Gisteren genoot de vloot van een adempauze, maar vandaag laat de Zuidelijke Oceaan zich weer van zijn stoere kant zien.

Op zondag konden de zeilers kort op adem komen toen de wind afnam tot 20-25 knopen, maar lang duurde dat niet. “30+ knopen wind, 3 graden zeetemperatuur, sneeuw/hagel in de buien. Ik twijfel aan mijn keuzes in het leven! Het is nu belangrijk om het plezier en moraal hoog te houden”, zo schreef Henry Bomby van Turn the Tide on Plastic.

 

Foto: Etappe 7  van Auckland naar Itajai, dag 08 aan boord Brunel. Sneeuwbuien teisteren Bouwe Bekking en Alberto Bolzan. 25 maart 2018. – Yann Riou/Volvo Ocean Race

 

Bouwe Bekking twijfelde allerminst: “Dit is waar ik al lang op wacht en eindelijk was het daar…DE EERSTE SNEEUW!!! Van binnen had ik een glimlach, want in de haven keek ik dagelijks naar mijn skioorden. Maar vooral Carlo’s opmerking deed het ‘m: Droom ik of sneeuwt het echt?” Voor drone beelden van Team Brunel afgelopen zaterdag, klik hier.

Point Nemo

Afgelopen weekend passeerde de zeven Volvo Ocean 65’s Point Nemo, de meest afgelegen plaats op de aardbol en vernoemd naar Kapitein Nemo uit het Jules Verne-verhaal. Bij Point Nemo zijn de zeilers dichter bij de astronauten in het International Space Center dan bij enige civilisatie op de vaste wal. Dit punt ligt ruim 1.400 nm verwijderd van Pitcairn Islands in het noorden, de Easter Islands in het noordoosten en Antarctica in het zuiden.

Inmiddels koerst de hele vloot richting het noordoosten, aangevoerd door Team Brunel met in zijn kielzog Vestas 11th Hour Racing en Dongfeng Race Team. De achtervolgende groep van vijf boten bevindt zich binnen een afstand van 50 nm. Team Brunel koos eerder voor de noordelijke route ten opzichte van de concurrentie, waarmee het zich naar voren zeilde. Gisteren wisten Bekking en zijn bemanning de koppositie van Vestas over te nemen.

“We hebben de mijlen weggetikt en onze navigator Capey heeft ons goed gepositioneerd. Vannacht gaan we onze laatste gijp op weg naar Kaap Hoorn maken en daarna krijgen we veel wind, gigantische golven en waarschijnlijk meer sneeuw”, schreef Bekking gisteren. Hij doelt op het front met 40-45 knopen, sneeuw en hoge zeegang. Daarna wacht de vloot bijna 30 knopen voordat ze in een laatste systeem terechtkomen voor Kaap Hoorn. De ronding van de befaamde Kaap vindt naar verwachting op donderdag (UTC) plaats. De weersvoorspelling daarvoor is momenteel niet best.

MAPFRE is blij met de aangetrokken wind. De Spaanse boot liep schade aan de mastrail op en vaart daarom noodgedwongen met een dubbel rif in het grootzeil. Deze zeilconfiguratie is goed bij veel wind, maar als het minder gaat waaien komen ze tekort. Dat maakt de klassementleider kwetsbaar als ze geen oplossing voor de reparatie weten te vinden.

Etappe 7 – Positierapport – 26 maart om 09:12 UTC
1.Team Brunel
2.Vestas 11th Hour Racing, +31,92 nm tot koploper
3.Dongfeng Race Team, +40,77 nm
4.Turn the Tide on Plastic, +46,23 nm
5.MAPFRE, +48,13 nm
6.Team AkzoNobel, +49,23 nm
7.Sun Hung Kai/Scallywag, +216,16 nm