Innovatieve contra-roterende propellers op nieuwe Suzuki DF350A V6 4-takt buitenboord

De nieuwe Suzuki DF350A V6 4-takt buitenboordmotor van 350 PK beschikt over innovatieve contra-roterende propellers en is meteen de krachtigste buitenboord die Suzuki tot op heden heeft gebouwd.

suzuki350-2lrDe Suzuki-ingenieurs wisten  350 pk te halen uit  een compacte, lichtgewichte powerhead. De robuuste motorverplaatsing van 4,4 liter komt overeen met een prestatieverhouding van 12,0: 1, het hoogste ooit voor een productie buitenboordmotor. Een combinatie van koele luchtinlaat, dubbele brandstofinjectoren en een versterking van de zuigers heeft gezorgd voor het vrijwel elimineren van de ‘motorknock’, een typisch bijproduct van hogedrukmotoren.

Dubbele injectoren

Naast de direct lichtinlaat zorgen twee kleinere brandstofinjectoren voor een nauwkeurige injectie van brandstof naar het midden van de verbrandingskamer, wat verbanding buiten het centrum voorkomt. Dat laatste is vaak een belangrijke oorzaak van kloppen. Bovendien, omdat 100% van de brandstof tegelijkertijd in de cilinder wordt ingespoten, wordt ook een mate van koeling verkregen, wat tot 3% extra vermogen  oplevert zonder dat er een ‘klop’ wordt veroorzaakt.

Om 350 pk te bereiken, moet het oppervlak van de zuiger de extra krachten weerstaan. Om zowel prestatie als lang leven te verzekeren, hebben Suzuki-ingenieurs gezrogd voor ‘Shot peening’, een warmtebehandelings proces,  waarbij fijne kuiltjes in het bovenvlak van de zuiger de druk die tijdens de verbranding wordt gecreëerd, gelijkmatig verdelen.

Suzuki Dual Prop System

Terwijl tegengestelde propellers geen nieuwe technologie zijn, werden ze tot nu toe nog nooit succesvol gebruikt op buitenboordmotoren. De dual propellers van de DF350A bieden drie belangrijke voordelen, compacte grootte, verhoogde stabiliteit en grotere “tractie”.

Door de kracht van de motor over zes bladen te verdelen, in plaats van slechts drie, kan de grootte van de versnellingen en versnellingsbakken beperkt worden, wat het ontwerp  slankere en  meer hydrodynamisch maakt. Suzuki ingenieurs brachten vele uren door met computersimulatie en op het water, wetende dat het verminderen van weerstand onder water essentieel is om de totale snelheid en prestaties van de boot te verbeteren.

Contra-roterende propellers bieden ook extra oppervlakte, voor meer stabiliteit en verhoogde “tractie” of grip onder water. Dit resulteert in een uitzonderlijke versnelling of hole-shot, truer-directionele voortstuwing (elimineren stuurmoment).
Belangrijk is dat deze voordelen reëel voelbaar zijn, zelfs bij zwaardere of zwaar geladen boten.

De DF350A maakt ook gebruik van Suzuki’s Lean Burn Control Technology, voor een betere brandstofeconomie gedurende elk toerentalregime, maar vooral bij kruissnelheid. Net zoals alle Suzuki 4-takt motoren, is de DF350A buitengewoon stil bij stationair draaien.

De DF350A wordt geproduceerd in Suzuki’s Toyokawa-fabriek in Japan en zal in de nazomer wereldwijd beschikbaar zijn.

Voor meer informatie over Suzuki’s nieuwe DF350A of hun volledige lijn van 4-takt buitenboordmotoren van 2,5 tot 350 pk, kunt u terecht op www.globalsuzuki.com of www.suzuki-marine.be.