Markt van de pleziervaart, waar zit het plezier?

De markt van de pleziervaart in Europa trappelt ter plaatse, ze blijft min of meer stabiel. In 2015 werden 18.072 boten verkocht in de maten 26-80 ft. (7,8m – 24,5m) voor een totale waarde van 2.989,6 miljoen euro. De prognose voor 2016 laat een stijging van 2,3% in waarde optekenen, maar met 0,9% is de groei van de hoeveelheid erg klein.

Wereldwijd is de situatie iets beter, met een nog steeds groeiende vraag in China, alhoewel daar de 20% plus groei definitief tot het verleden behoort. Voor 2015 – 2016 bedraagt de groei er 10,1%, een stijging waar Europa alleen maar kan van dromen.

Dat blijkt uit een nieuwe studie uitgebracht door Interconnection Consulting.

Duitsland marktleider in Europa

De VS is de grootste markt wereldwijd met 28.169 plezierboten verkocht in 2015. De pleziervaartuig markt was hier niet zo hard getroffen als in Europa of Brazilië, bleef ook tamelijk stabiel, zelfs met een kleine groei.

In Europa is Duitsland de grootste en sterkste regio in zowel  waarde als hoeveelheid, goed voor een marktaandeel van 18,5% in termen van waarde. Dan volgen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Oostelijke Middellandse Zee-regio (EMR) en Italië. In 2009 stond  Italië nog op nummer één in Europa met een aandeel van 16,7%, vandaag is dit terug gevallen tot 10,5%.

Grootste omzet in kleinste segment

Om gedetailleerde en waardevolle informatie aan professionals en bedrijven in “Boat Industry” te bieden deelt de studie van Interconnection Consulting de markt onder in volgende categorieën wat betreft lengte – 26-32 ft .; 33-36 ft .; 37-42 ft .; 43-50 ft .; 51-60 ft en 61 -. 80 ft en maakt ook een onderscheid tussen motor- en zeilboten.

Het grootste verkoopsegment is dit van de motorboten in de  categorie 26 -32 ft. In Europa situeert 49%  van alle verkochte boten zich in dit kleinste segment. Grote zeilboten van 61 – 80ft. Worden zelden verkocht, de omzet voor deze categorie wordt in de meeste regio’s met enkele cijfers geschreven.

Over het geheel genomen bedraagt de verhouding in Europa tussen de motor- en zeilboten 64,3% tot 35,7% in het voordeel van de motorboten. De trend zet zich door, verwacht wordt dat het aandeel van de motorboten op de totale markt nog zal toenemen.

 Markt-Pleziervaart-2015-2-LROmgaan met de crisis

Veruit de slechtste situatie in termen van ontwikkeling werd genoteerd in Brazilië. In het najaar van 2008 waren alle ogen, deze van de bootindustrie inbegrepen, gericht op de BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika (South Africa). De teleurstelling is echter groot, de markt daalde met bijna de helft om in 2016 zijn dieptepunt te bereiken, ver beneden het potentieel van deze landen.
In Europa is eenzelfde ontwikkeling vastgesteld in Italië, waar in het seizoen van 2008-2009 een omzet werd bereikt ver boven de 3.300 pleziervaartuigen en vervolgens de daling werd ingezet, die aanhoudt tot vandaag. Toch is de verwachting dat in 2017 de Italiaanse markt zich enigszins zal stabiliseren een zeer fragiele groei (1,0% in 2017) zal kennen.

Waar de klappen vallen

De afgelopen jaren waren dramatisch in de meeste markten voor de bootindustrie. Daar komt van vandaag op morgen geen verandering, aldus Interconnection Consulting, een verbetering dient zich pas op langere termijn aan. De totale bootmarkt in 2018 wordt in termen van waarde op 3,3 miljard euro geschat en de groei situeert zich in alle markten buiten Europa.

Adviezen van deskundigen tenslotte bevestigen deze prognose, in China bijvoorbeeld verwachten de experts geen daling voor de volgende 12 maanden. Het meeste negativisme komt uit Frankrijk, waar bijna twee op de drie experts een verslechtering van de situatie verwacht in de komende 12 maanden, maar op een periode van 36 maanden zou zich een ommekeer aftekenen. Tot slot, voor de totale markt lijken de “hevigste stormwinden” te gaan liggen, maar de “goede wind en stroming” is nog niet bereikt.

Foto: De Arcadia Sherpa, met een lengte van 16,80 m, toch het instapmodel van de werf Arcadia Yachts uit het Italiaanse Napoli, wordt voor het eerst aan het publiek gepresenteerd tijdens Boot Düsseldorf 2016. Gezien de omstandigheden logisch dat de Duitse markt gekozen wordt voor de première.