Bootdealers, er beweegt wel een en ander…

ElanE1In Nederland zijn diverse jachtmerken de voorbije maanden overgegaan in andere handen. Het dealerschap is bij andere watersportbedrijven ondergebracht. Sommige merken zijn honkvast, andere veranderen regelmatig van nationale vertegenwoordiger, aldus een analyse van het Nederlandse tijdschrift Zeilen.

In België loopt het niet zo een vaart, logisch ook, door de tanende verkoopcijfers van de laatste paar jaren resten er amper nog merkdealers op Belgisch niveau. Een paar uitzonderingen bevestigen de regel.

Zo werd Marina Yachting Center in Oostende dealer van Fontaine Pajot, een naam als een klok in de catamaran wereld. Niet dat België plotsklaps een catamaranland is geworden, maar het comfort van deze vaartuigen zowel tijdens het verblijf als bij het reizen is legendarisch. Daardoor wordt een specifieke doelgroep aangesproken. De zeil- en motorcatamarans van Fontaine Pajot vormen een mooi aanvulling bij het Jeanneau en Prestige gamma motor- en zeiljachten dat Marina Yachting Center sinds 1986 in ons land vertegenwoordigt.

Escape Yachting werd dit voorjaar de Belgische importeur van de Nederlandse Saffier Yachts. Escape, onder leiding van Eddy Verbinnen,  verzorgt sinds begin jaren negentig de import van de succesvolle X-Yachts in België. Ook hier vormen de dayboats van Safier Yachts een mooie aanvulling op het gamma kajuitjachten van X-Yachts. Voor de ‘petite histoire’,  X-Yachts Holland heeft van datzelfde Safier Yachts het dealerschap van het Deense trimaran Dragonfly  overgenomen. X-Yachts Holland was ook al de vertegenwoordiger van Seascape en zal Dragonfly en Seascape onder de naam Expert Marine gaan verkopen.

Elan en Impression hebben er een extra vertegenwoordiger bij. Impression was eerste een type in de Elan reeks, maar werd vorig jaar als merk verzelfstandigd. Daarmee volgt de Sloveense werf de merkontdubbeling die ook Bénéteau met Monte Carlo en Jeanneau met Prestige doorvoerde.
Elan en Impression werden in Nederland reeds verkocht door WNE Luxury Yachts in Willemstad, zij krijgen er nu  in Noord-Nederland de vertegenwoordiging bij door Robert de Vries, die het kantoor van White Whale Yachtbrokers in Enkhuizen leidt.

Ook Dehler is in Nederland van dealer veranderd. De uit Duitsland afkomstige toerwedstrijdjachten vonden ongeveer vier jaar lang hun thuis bij Messink in Enkhuizen, maar tegenwoordig kunt u voor Dehler terecht bij de kantoren van Bach Yachting in Stellendam en het kantoor van Sailingworld in Lemmer. Vanuit beide kantoren wordt ook het merk Varianta verkocht, dat net als Dehler valt onder de Hanse Groep.

Is Nederland de hele Benelux?

Een vaststelling waar we niet omheen kunnen is dat de meeste internationale bootmerken in Nederland een dealer voor de Benelux kiezen. Of dat om een bewuste keuze gaat is lang niet zeker. Het heeft vaak met gebrek aan kennis van de lokale markten te maken. Nederlandse importeurs zullen niet nalaten te beklemtonen dat zij de hele Benelux-markt vertegenwoordigen.  Dat de nadruk op Nederland valt en dat België en Luxemburg daarbij maar karig bediend worden, heeft niet zozeer met desinteresse te maken. Onze markt vertegenwoordigt maar een paar procentjes in de verkoop en krijgt dan ook aandacht in verhouding. Voor een aantal Belgische dealers is het wel uitkijken voor de dynamiek die de dealers rond het Veerse en het Grevelingenmeeer ontplooien. Van daar uit wordt de Belgische markt uitstekend bediend. Dit in tegenstelling tot sommige dealers aan onze kust die zich voortslepen van het ene mandaat ‘bescherming tegen schuldeisers’ naar het volgende. Waarschijnlijk beseffen de buitenlandse werven  amper wat de imagoschade is die hun merk hiervan ondervindt. Maar dat kan allemaal omdat België een kleine speler is op Europees vlak en zeker in het licht van de wereldmarkt waar de grote seriebouwers zich op richten.

Afbouw exclusiviteit

We stellen dus niet alleen een verschuiving vast in dealerland, exclusiviteit wordt afgebouwd. Dat kan ook moeilijk met een Europese wetgeving die het vrij handelsverkeer voorschrijft. Zo worden er meerdere dealers aangesteld in diverse regio’s. Noord-Nederlandse botenbouwers hebben dit ook begrepen en werken samen met verdelers in Zuid-Nederland. Zo werd Waterfront Yachts in Kortgene de dealer voor België en Zuid-Nederland voor Jachtwerf Heeg. Het Nederlands Limburgse Linssen Yachts meerde eventjes aan bij Westhoek Marina in Nieuwpoort, maar die samenwerking is niet tot bloei gekomen.

Duidelijk is dat de botenmarkt een ‘people business’ is en  blijft. De aankoop van een boot gebeurt op basis van vertrouwen, dealers die een vertrouwensband met de watersportliefhebber uitbouwen, zullen op termijn meer gewicht in de schaal leggen dan sommige merken van seriebouwers die een speelbal geworden zijn van  financiële groepen.

Foto: Elan e1… dit merk veranderde de type aanduiding van haar jachten omdat lengte niet langer zaligmakend is. ‘E’ staat voor eenvoud zou je kunnen stellen. De andere reeksen krijgen ‘S’ als aanduiding voor de peformance range en ‘GT’ voor het premium performance gamma.