Nieuwe ‘laagdrempelige watersportbeurs’ in Nederland

woensdag 25 april 2012 – (lvd) – Wat zullen we nu beleven…? Een nieuwe watersportbeurs. Terwijl de ‘gebruikte botenbeurs’ in Lelystad besloot haar derde editie dit voorjaar te annuleren wegens een tegenvallend aantal deelnemers, blijft de Nederlandse Toeristenbond niet bij de pakken zitten en organiseert dit jaar ANWB Boot Batavia in datzelfde Lelystad. Deze botenbeurs vindt plaats van 13 tot en met 17 september, amper een paar dagen nadat de HISWA te Water zijn deuren gesloten heeft.

 

De ANWB is een vereniging van bijna 4 miljoen leden, die met een mix van activiteiten de belangen van haar leden behartigt op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Met deze nieuwe beurs wil de ANWB tegemoet komen aan een veel gehoorde wens van watersporters en de branche voor een laagdrempelige beurs.

Op de beurs zullen niet alleen nieuwe maar ook gebruikte schepen te bewonderen zijn. Dat zal gebeuren in een gemoedelijke en gezellige nautische sfeer waar de Bataviahaven heel geschikt voor is. De ANWB richt zich met de beurs op ervaren watersporters die zich oriënteren op de koop van een nieuwe of andere gebruikte boot, en op beginnende watersporters. De ANWB verwacht tussen de 30.000 en 40.000 bezoekers.

De boten worden er in hun natuurlijke omgeving gepresenteerd, de nieuwe en gebruikte boten fysiek gescheiden. Er zullen geen doodlopende steigers zijn, dus iedereen komt langs elke boot. De standplekken zijn beschut tegen wind, met vrij uitzicht. Proefvaarten zijn mogelijk, er gelden geen snelheidsbeperkingen op het Markermeer.

De beurs heeft plaats de week na de HISWA te Water (4 tot 9 september) die voor het eerst aanlegt in de Amsterdam Marina, de nieuwe jachthaven op de NDSM-werf.

Het laat zich aanzien dat er hard gevochten zal worden om de gunst van exposanten en bezoekers, want Nederland mag dan al een groot watersportland zijn, twee watersportbeurzen binnen dezelfde maand is toch van het goede een ietsje te veel. Vraag is ook wie er beter wordt van deze dubbele aanpak. De bezoeker zal met een gefragementeerd aanbod geconfronteerd worden en de exposanten zullen, laagdrempelig of niet, tweemaal in hun portefeuille moeten tasten.