Rolls-Royce presenteert hybride superjacht met brug onderdeks

Rolls-Royce kondigde tijdens het Global Superyacht Forum (GSF) in Amsterdam de ontwikkeling van het Crystal Blue superjacht en het begeleidende ondersteuningsschip Blue Shadow aan. De bouwer van onder meer vliegtuigmotoren wil hiermee geavanceerde scheepsintelligentieoplossingen en hybride voortstuwing op basis van LNG-brandstof en batterijvermogen in de maritieme recreatiemarkt demonstreren.Een van de vele nieuwe functies is het gebruik van een intelligent dynamisch positioneringssysteem dat automatisch tweeledige azimuthing-boegschroeven en een TT1100 boegschroef bedient – technologie die meestal wordt aangetroffen op offshore ondersteuningsvaartuigen die hun posities naast boorplatforms moeten handhaven tot op een paar meter. Aan boord van Crystal Blue laat dit systeem het jacht echter op de juiste plek op het water blijven – zonder een anker te gebruiken – en ‘volgt de zon’ aan de hemel om te zorgen dat zonaanbidders kunnen genieten van de ‘optimale bruiningshoek’ tijdens het loungen op dek.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Rolls-Royce vergeten is een brug in het ontwerp op te nemen, maar deze is gewoon verplaatst.

“Onze scheepsintelligentie en afstandsbedieningsconcepten hebben ons in staat gesteld een jacht voor de toekomst te ontwerpen waarbij de brug zich onder de boeg bevindt, in het schip. De bemanning kan het vaartuig volgen en besturen met behulp van geavanceerde sensoren, camera’s, schermen en technologieën voor ‘situational awareness’, legt  Oskar Levander innovatiemanager van Rolls-Royce uit . ,,De ‘ interne’ brug bevrijdt het traditionele deel van de brug in het voorste deel van de bovenbouw om eigenaars en gasten te laten genieten van een panoramisch vergezicht dat traditioneel alleen door de bemanning wordt genoten.”

De 62 meter lange Crystal Blue is ontworpen voor 12+ passagiers en 12 bemanningsleden en is gebaseerd op een composiet- of aluminium romp die een energiecentrale gebruikt op basis van de Rolls-Royce hybride LNG / Battery SAVe-CUBE systeemconfiguratie.

De machine bestaat uit twee LNG-fueled 16V4000 MTU M65-N-generatorsets die parallel met een accubank werken en 1 MWh gensetvrije stroom leveren tijdens havenverblijven. Twee lichtgewicht carbon Azipull-boegschroeven leveren voortstuwingsvermogen om maximale servicesnelheden van 20 knopen te behalen.

Hoewel LNG-brandstof in toenemende mate wordt gespecificeerd voor commerciële vaartuigen, met name kustveerboten, vormt de omvang van de brandstoftanks en een tekort aan LNG-bunkerinfrastructuur een belangrijke barrière voor de jachtsector die de schonere, geurloze brandstof omvat.

“Hier komt Blue Shadow in beeld”, aldus Henrik Alpo Sjöblom, projectmanager in het Rolls-Royce Blue Ocean-team.

Blue Shadow is een kleiner 42 meter lang, op afstand bestuurd, stalen romp ondersteuningsvaartuig dat wordt gebruikt voor het transporteren en lanceren van de tender, helikopter en andere ‘speeltuigen’ van het moederschip die de jager mogelijk heeft. Het biedt ontwerpers ook de mogelijkheid om het achterste gedeelte van Crystal Blue beter te gebruiken voor de gasten, bijvoorbeeld door een overloopzwembad of een strandgedeelte op te nemen. De schaduwboot verdubbelt ook het persoonlijke LNG-bunkerschip van de eigenaar.

rolls2_lr“Het verbranden van LNG heeft duidelijke voordelen ten opzichte van Marine Diesel Oil voor de jachtsector”, aldus Sjöblom. “Er is geen rook, het geeft geen onaangename geuren of dampen af ​​en het voldoet aan strenge emissievoorschriften, waardoor jachten anderszins verboden ecologisch kwetsbare wateren kunnen binnengaan.

“Het verbranden van LNG heeft duidelijke voordelen ten opzichte van Marine Diesel Oil voor de jachtsector”, aldus Sjöblom. “Er is geen rook, het geeft geen onaangename geuren of dampen af ​​en het voldoet aan strenge emissievoorschriften, waardoor jachten anderszins verboden ecologisch kwetsbare wateren kunnen bevaren.”

“We hebben de Crystal Blue-brandstoftanks gedimensioneerd voor een bereik van 3000 zeemijl zonder te tanken, maar met de extra brandstofcapaciteit van de Shadow neemt het bereik toe tot 4400 zeemijl.
We hebben een enorm aanbod binnen Rolls-Royce en onze portfolio is uitstekend compatibel met de maritieme recreatiemarkt. Met Crystal Blue kunnen we laten zien hoe het jacht van de toekomst eruit zou kunnen zien. We hebben designers volledige vrijheid geven en daardoor kunnen zij de dromen van de jachteigenaars beter tegemoet komen. “”