Elektrische veerboot in Antwerpen.

– 09/12/2022 –

“OP STROOM” is de naam van de elektrische veerboot op de Schelde in Antwerpen.

Op vrijdag 9 december 2022 nam Vloot, onderdeel van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) een nieuwe veerboot in gebruik. Niet zomaar een veerboot, maar de tweede volledig elektrische veerboot. ‘Deze tweede volledige elektrische veerboot is opnieuw een grote stap in de vergroening van de Vlaamse vloot. Een CO2-neutrale oeververbinding in de stadskern van Antwerpen is een mooie realisatie van een duurzaam beleid. We zetten niet alleen in op elektrificatie van het openbaar wegvervoer, maar ook het openbaar vervoer via het water is een belangrijke mobiliteitspoot waar we naar een optimale elektrificatie streven,’ aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters.

En wat een naam kreeg de veerboot!

‘Op Stroom’, een kwinkslag naar de rivier en een link naar de elektrische aandrijving. Het nieuwe exemplaar zal vanaf nu over en weer varen tussen Linkeroever en het Steenplein voor de veerdienst Sint-Anna. Met een lengte van 30 meter, een breedte van 9,5 meter, een diepgang van 3,25 meter en een snelheid van 18 kilometer per uur, is het uitzicht van dit nieuwe vaartuig vrij gelijkaardig aan zusterschip Marnix Van Sint Aldegonde dat al sinds 20 mei 2021 in Antwerpen opereert. Dit gloednieuw exemplaar kan 150 passagiers overzetten, en maar liefst 75 fietsen.

Vooruitstrevende technologie

De elektrische voortstuwing met opslagbatterijen van de ‘Op Stroom’ is gebaseerd op de elektrische veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’ die ondertussen al meer dan een jaar vaart in Oostende en haar betrouwbaarheid al bewezen heeft. De nieuwe veerboot neemt via het plugsysteem stroom, een soort “stopcontact”. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij een grote stroomuitval, kan de veerboot nog drie uren blijven varen op de batterijen. Enkel in geval van nood kan een kleine dieselgenerator overnemen.

Door de vooruitstrevende technologie is de Op Stroom een uiterst zuinig schip. ‘De combinatie van een optimale rompvorm en de integratie van toptechnologie op vlak van elektrische voorstuwing en batterijopslag zorgt voor een energiezuinige en milieuvriendelijke veerboot. Zonnepanelen leveren de basisenergie voor de navigatieapparatuur en airco, wat ervoor zorgt dat dit vaartuig deels zelfvoorzienend is,’ licht Piet Leeuwerck toe, manager scheepsbouw en R&D bij Vloot. ‘De eerste volledig elektrische veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’ was voor mij als scheepsbouwkundig ingenieur een boeiend pioniersproject. Dat project was toen een echt leerproces waaruit ik samen met de scheepswerf enorm veel inzichten haalde om in nieuwe projecten toe te passen. Ik ben dan ook absoluut tevreden met het resultaat dat we vandaag op de Schelde zien!

Openbaar vervoer via het water – vlot, veilig én duurzaam

Dat openbaar vervoer een aspect van personenmobiliteit is dat steeds meer aan belang wint, hoeft geen verdere toelichting. Ook openbaar vervoer via het water is de laatste jaren aan een sterke opmars bezig. ‘En dat is absoluut noodzakelijk,‘ duidt minister Peeters. ‘Basisbereikbaarheid moeten we blijven optimaliseren en daar blijf ik op inzetten. Ook de komende jaren zal nog sterk geïnvesteerd worden in personenvervoer. En net hiervoor wil ik een sterk en duurzaam aanbod voorzien, ook via het water.’
 
Veerdiensten zijn belangrijke schakels in onze mobiliteit. Door gericht te investeren, verhogen we de kwaliteit voor de gebruikers en de omgeving,’ voegt Nathalie Balcaen toe, administrateur-generaal van MDK. ‘Met een investering van net geen 5,5 miljoen euro in deze volledig elektrische veerboot, zetten we weer enkele stappen om een groenere toekomst te realiseren.’

© Georges Janssens