Vloot Wereldkampioenschap Zeezeilen compleet

Scheveningen, 4 juli 2018 – Met de laatste deadline voor inschrijven en opsturen van meet certificaten, het WK Zeezeilen start aan de allerlaatste voorbereidingen voor de start van het WK. In totaal 90 boten uit 15 landen verschijnen aan de start op donderdag 12 juli 2018. De vloot bestaat uit diverse teams gevuld met voormalig Wereld-, Europees- en Nationale kampioenen, nieuwkomers, talenten, compleet nieuwgebouwde boten en bekende boten van de voorgaande jaren.
“Het is die grote diversiteit dat ervoor zorgt dat dit wereldkampioenschap aantrekkelijk is voor alle soorten offshore zeilers”, zegt Bruno Finzi, lid van de internationale jury van het evenement en voorzitter van het Offshore Racing Congress (ORC). Het is voor het eerst dat de handicapsystemen ORC en IRC worden gecombineerd als scoringsysteem. Dit betekent dat alle deelnemende boten in beide systemen gemeten moeten zijn en over beide certificaten beschikken om mee te kunnen doen aan het kampioenschap. En zo kunnen strijden om de wereldtitel in zowel offshore als inshore races.

Het programma
Het kampioenschap start donderdag 12 juli met registratie en meten, vervolgens is er een test event op zaterdag 14 juli, evenals de opening ceremonie. Zondag 15 juli start dan de eerste race, dit is gelijk een goede test voor de teams, ze beginnen het WK namelijk met de offshore race. Afhankelijk van het weer wordt de lengte van de baan, die kris kras over de Noordzee gaat, bepaalt. De verwachting is dat de eerste teams maandag 16 juli vanaf 12 uur zullen finishen. 

Op dinsdag 17 juli  is de start van de inshore races gepland. Drie verschillende up- en downwind banen worden voor de kust van Scheveningen gelegd, de inshore races worden dagelijks gevaren tot en met vrijdag 20 juli. Vrijdag is de laatste race dag van het evenement, aansluitend is die dag de prijsuitreiking en de sluitingsceremonie in de avond. In totaal zijn er negen races gepland, twee offshore races en zeven inshore races. De teams met de laagste gecombineerde score in ORC en IRC in hun klasse (klasse A, B of C), is de nieuwe Wereldkampioen. Daarnaast zijn er ook prijzen voor de teams met een complete Corinthian (amateur) crew.

Snelste boten in Klasse A
De grootste en snelste boten van het evenement racen in Klasse A. Hierin zijn negen teams uit zes landen geregistreerd. Met hierin voormalige ORC kampioenen zoals de regerende Europees kampioen uit Finland, Tea Ekengren-Sauren’s Swan 45 Blue Nights, die de titel vorig jaar behaalde in Gdansk, Polen. In deze klasse zit ook de nieuwkomer Karl Kwok’s Team Beau Geste uit Hong Kong. Dit team met de uit 2015 afkomstige Botin 52 design heeft het verst gereisd om hier te racen en heeft al successen geboekt in de USA en Australië. Het team bestaat uit professionele zeilers uit de hele wereld, inclusief team manager Gavin Brady uit Nieuw-Zeeland. 

“We zijn blij hier te zijn voor het Wereldkampioenschap”, vertelt Brady. “En we zijn onder de indruk van de hulp die we vanuit de organisatie hebben gekregen om hier te komen, met het zenden van de boot, het gereed maken en de metingen.” De Beau Geste heeft meegedaan aan de North Sea Regatta in mei, hier liet het team zijn sterke prestaties zien door, op één na, alle inshore races te winnen. Die ene inshore race werd gewonnen door concurrent Blue Nights.

“Dit wordt ons eerste Wereldkampioenschap, we hebben ons goed voorbereid aangezien we verwachten dat het een sterke competitie wordt”, vervolgt Brady. Andere tegenstanders in Klasse A bestaat onder andere uit een late inschrijving van het Duitse tem van Tillmar Hansen met de Botin TP52 Outsider. Deze boot won vorig jaar het TP52 Wereldkampioenschap, toen nog als de Platoon. Zij zullen iedere race de strijd aangaan tegen Beau Geste voor de leiding. Maar, door als eerste te finishen win je niet automatisch de race. De Blue Nights, de Ker 46 Van Uden, gezeild door Gerd-Jan Poortman en leden van het Rotterdam Offshore Sailing Team, maar ook andere snelle 52-voeters, zijn hongerig (en in staat) om iedere race te winnen in de gecorrigeerde tijd. 

Bewezen winnaars in Klasse B
In Klasse B varen 27 boten uit 10 landen, zij varen in dezelfde baan als Klasse A. De team in Klasse B hebben zich in eerdere kampioenschappen al bewezen als winnaars. Zo hebben we Claus Landmark’s Mills-ontworpen Landmark 43 Sanra uit Noorwegen. Zij wisten in 2014 op het nippertje het Wereldkampioenschap in Kiel te winnen en toonden zich echt licht-weer specialisten tijdens het Wereldkampioenschap in Kopenhagen in 2016. Local Frans Rodenburg won eerder dit jaar het Europees Kampioenschap IRC met zijn First 40 Elke, en ook won hij de North Sea Regatta in ORC/IRC Klasse 1. Mati Sepp uit Estland komt net uit het Italiaanse kampioenschap met zijn gemodificeerde X-41 Premium. Concurrent Xini Freedom uit Finland finishte derde en eerste op vorig jaar’s Europees Kampioenschap en zal de strijd in Den Haag opnieuw aangaan om de wereldtitel. 

RORC Admiraal Andrew McIrvine uit Engeland is een veteraan in verschillende offshore races over de wereld, met zijn First 40 La Réponse doet hij voor het eerst in zijn leven mee met een Wereldkampioenschap. “Om betrokken te zijn geweest dit evenement van de grond te krijgen is fantastisch, en nu zelf te mogen deelnemen is helemaal top”, zegt McIrvine. “Eindelijk brengen we IRC en ORC samen. Beide systemen zijn goed op hun eigen manier, ben benieuwd hoe deze nu als combinatie samen gaan werken.”

Klasse C grootste vloot
In Klasse C varen misschien de kleinste en langzaamste boten van het evenement, maar het heeft wel de grootste vloot met 53 boten uit 12 landen. Deze klasse heeft zijn eigen baan voor de inshore races. Dit is ook een van de meest besproken klassen van dit evenement, niet alleen vanwege de grote en diversiteit van de vloot, juist ook vanwege de enorme inspanningen die in deze klassen worden gedaan voor de Wereldtitel. Maar liefst vier nieuwgebouwde boten van drie verschillende bouwers zijn gebouwd voor dit kampioenschap. Met daarnaast de nodige aanpassingen aan bestaande boten door veteranen teams, is de verwachting dat de competitie in deze klasse heel close wordt en er tot de laatste race gestreden wordt voor die felbegeerde titel. 

Italiaanse designer Maurizio Cossutti heeft de boten van verschillende Wereld- en Europees kampioenen in Klasse C ontworpen en geoptimaliseerd, hij heeft enkele inzichtelijke observaties over deze vloot. 
 
Over de series-gebouwde productieontwerpen zegt Cossutti: “Er racen veel boten mee die al hebben bewezen van, zoals ik dat dan zeg, ‘bewezen waarde’ zijn in eerdere kampioenschappen. Zo hebben we Team Pro4u uit Zweden (tweevoudig ORC Europees Kampioen), X-37 Hansen uit Denemarken, en verschillende Italia 9.98’s hebben zich geregistreerd. Dit zijn allemaal goede allround boten. Dan hebben we daarnaast de X-35 vloot, zij hebben zich beween als snelle boten in medium tot lichte weersomstandigheden in hun standaard configuratie. Dit hebben we gezien in zowel het Wereldkampioenschap afgelopen jaar, als in meer recente Italiaanse kampioenschappen.” 
Een andere opvallende boot in deze klasse is volgens Cossutti het Waarschip 36 Hubo. “Interessant vanwege de hoge rating, de lichtere boot en kleinere zeiloppervlak. Het lijkt op het design die we hebben geprobeerd met onze Next 37. We waren hiermee niet zo succesvol, maar misschien hebben zij een betere balans gevonden. Andere boten met een hogere rating zijn de Maxfun 35 van Team Heiner, J/112 J/Lance die onlangs nog het IRC Europees Kampioenscha won en de Judel/Vrolijk 36 one-off Night Shift.”

Over zijn eigen ontworpen boten zegt Cossutti: “Dit jaar hebben we twee goede projecten uit Estland: De Katariina lijkt heel snel, zeker upwind en in de medium tot lichte gebieden staat er een goed team (met ORC Europees Kampioenen uit 2016). Maar ook hebben we de Eesti Meedia, winnaar of de Baltic Offshore Week. Deze boot is iets zwaarder, maar snel in alle soorten weerscondities.”
 
Uiteindelijk denk Cossutti dat het team met het beste zeiltalent wint, ongeacht op welke boot zij varen: “De races worden gewonnen, en verloren, op seconden. Het is dus belangrijk geen fouten te maken en gedurende de week gefocust en zo competitief mogelijk te zeilen.”

Compleet walprogramma 
“Naast de races op het water, worden de zeilers, hun familie, vrienden en bezoekers verwend met de gastvrijheid van de Nederlanders,” zegt Marcel Schuttelaar, voorzitter van het Wereldkapioenschap Zeezeilen. Met het HISWA Race Village in de haven en verschillende sport- en kinder activiteiten tijdens de races. Het speciale Sportbeach heeft geplande fitness activiteiten, er zijn food clinics, een school programma voor de lokale scholen met een beach clean-up aan de start van het evenement, en een speciaal kinderprogramma van maandag tot vrijdag. Hier leren kinderen zelf zeilen, bouwen ze een boot en gaan ze het water op met een kano of SUP. Ook voor de volwassenen is genoeg te doen in en rond de haven met het HISWA Race Village met zijn kraampjes en barretjes als hoogtepunt.