Het ‚luxe‘-probleem van boot Düsseldorf

De uitgave 2018 van boot Düsseldorf was binnen de kortste keren volgeboekt. Mooi zo, een ‚full house‘ met wachtlijsten, wat will je nog meer. Toch zijn de organisatoren als de dood om zich euforisch uit te laten. Zij kennen de ups en downs van de watersportmarkt als geen ander.

Het is duidelijk dat voor botenbouwers de thuismarkt, hoe chauvinistisch of dichtbij ook, niet volstaat. In een brede geglobaliseerde markt kunnen zij een verdere diepgaande ontwikkeling realiseren. Voorwaarde is dat zich een stabiele markt aandient, waardoor het risico van de investeringen wordt gereduceerd. En die stabiele markt zit er niet meteen aan te komen.

De beursorganisatoren zijn zeker bereid extra hallen op te trekken, maar willen niet het risico lopen dat zij een paar seizoenen later met leegstand worden geconfronteerd.

Zo blijft in het begrip ‚luxe probleem‘ toch nog altijd het aspect ‚probleem‘ sterk aanwezig. (lvd)