Nimbus 405 Coupé

Nimbus2_SmallDe Nimbus 405 Coupé wordt in Nederland geïntroduceerd op de Hiswa te Water 2014 die van 2 t/m 7 september plaatsvindt in de Amsterdam Marina.
De nieuwe, in Zweden gebouwde Nimbus 405 Coupé is het grootste jacht in de reeks Nimbus Coupés, die ook de 335 Coupé en de 365 Coupé omvat. De 405 Coupé is gebouwd volgens hetzelfde ‘sidewalk’-concept als de bekroonde 365 Coupé, die uitgeroepen werd tot ‘Europees motorjacht van het jaar 2012’.


‘Sidewalk’ is een asymmetrische dekindeling waarbij het zijdek aan stuurboordzijde extra breed is en veel bewegingsruimte biedt. Zodoende kunnen de opvarenden zich moeiteloos van boeg naar achtersteven begeven. Ook is het langs de gehele stuurboordzijde makkelijk om aan en van boord te gaan.

Een belangrijk aspect van het sidewalk-concept van Nimbus is de grote, flush gemonteerde schuifdeur aan stuurboord. De schuifdeur biedt snelle toegang wanneer het jacht langszij ligt en maakt het mogelijk om te manoeuvreren vanuit een staande positie op het zijdek. Bovendien kan het achterdek dankzij het sidewalk-concept gebruikt worden voor allerlei activiteiten. Op het voordek is de extra ruimte benut voor groot geïntegreerd zonnedek dat zodoende een natuurlijk onderdeel vormt van het ontwerp.

Nimbus3_SmallAlle laminaten in het jacht worden vacuüm-geïnjecteerd op de scheepswerven van Nimbus te Mariestad in Zweden. Dat geldt voor alles, van romp, dek, opbouw en gelamineerde panelen binnen tot de luiken. Voor de laminaatsandwich wordt gebruikgemaakt van ‘Divinycell’, dat een uitstekende isolatie biedt tegen zowel warmte. De ‘innerliner’ en ‘headliner’ zijn geheel van glasvezel gemaakt. Het resultaat is makkelijk schoon te houden, gladde panelen in de kasten, bergruimtes, zijwanden en plafond. De vacuüm-injectiemethode, in combinatie met hoogwaardige materialen en meerlaagse geweven glasvezelmatten, zorgt voor een goed geïsoleerde, sterke en toch lichte romp.

Aandrijflijn en motorruimte

De aandrijfas met tunnelsysteem is uitgevoerd volgens een beproefde technologie die diverse voordelen biedt. Door de rechtere ashoek wordt het vermogen efficiënter overgebracht, met als resultaat een lager brandstofverbruik en hogere topsnelheid. Betere koersstabiliteit bij lage snelheden en minder diepgang.
Het ‘Boat Trim System’ is standaard; het functioneert als trimvlakken maar efficiënter, sneller en automatisch. Een upgrade naar het Volvo Penta Interceptor System is eveneens mogelijk.

Technische specificaties
Max. lengte: 13,33 m
LOA: 13,16 m
Max. breedte: 3,86 m
Breedte romp: 3,75 m
Gewicht MLCC: 8550 kg
Max. aantal passagiers: 12 personen
CE categorie: B
Aantal slaapplaatsen: 6
Brandstoftank: 2 x 500 l
Watertank: 2 x 200 l
Motoren:
Volvo Penta 2 x D4-300 221kW (600 pk)
Volvo Penta 2 x D6-370 272 kW (740 pk)
www.devaartyachting.com

Nimbus1_Small