K&M bouwt met 88 voeter ‘Tulip’ haar grootste zeiljacht

Toch nog een beetje trots in de Nederlandse jachtbouw. K&M Yachtbuilders heeft afgelopen week haar grootste zeiljacht tot nu toe opgeleverd aan de eigenaar; de aluminium 88 voeter ‘Tulip’, van het vermaarde German Frers ontwerpbureau.
De naam –Tulip- is toepasselijk voor een schip met Nederlandse eigenaar. Het jacht zal ook onder Nederlandse vlag gaan varen.

De eigenaar heeft samen met German Frers jr. een one-off zeiljacht ontworpen met een klassieke rompvorm boven de waterlijn, maar met moderne kenmerken onder de waterlijn zoals een lift kiel en vlak onderwaterschip. Dat klassiek en modern samen een geslaagde combinatie vormen is goed te zien aan het geveegde achterschip en de moderne opbouw. Deze ‘classic sloop’ is dan ook een vernieuwend ontwerp voor de gehele jachtbouw industrie.

Tijdens proefvaarten op de Waddenzee en Noordzee waren zowel de eigenaar als de ontwerper German Frers jr. vol lof over het jacht. De motor van 215 pk is bijna niet te horen tijdens het wegvaren waardoor bewonderaars op de wal dachten dat het een hybride motor betrof. De zeegang is rustig en stabiel. Tijdens het zeilen binnen voelt men zich veilig en is het rustig en stil genoeg om bijvoorbeeld te slapen, iets te eten of uit te rusten. Zelfs met windkracht 7 zoals ondervonden werd tijdens één van de proefvaarten.

Het meedoen aan regatta’s is een wens van de eigenaar. De werf vertaalde dit door een licht schip te bouwen. Door het gebruik van lichtgewicht materialen in het interieur, een licht aluminium casco en carbon rigging is het totale gewicht van het schip slechts 51 ton.

Dankzij haar lift kiel heeft de ‘Tulip’ een variabele diepgang van 3,20 tot 5,10 meter. De diepgang van de kiel komt uiteraard ook ten goede aan de zeileigenschappen.

De opbouw valt gelijk op, mede doordat de rest van het dek clean en flush is. De metallic ijsblauwe kleur op het exterieur van de opbouw is ook gebruikt om de 33 meter lange carbon mast en Park Avenue giek mee te spuiten.
Op het dek ligt teak, licht grijs gerubberd, welke de kleur van de mast en de opbouw benaderd. De kuip is ruim en lang opgezet. K&M Yachtbuilders heeft zelf het stuurwiel met een doorsnede van 2,20m van aluminium gemaakt. De kuipbankjes naast en achter het stuurwiel zijn roteerbaar, zodat ze als ze niet gebruikt worden, flush in het dek verdwijnen.
In de rugleuningen van de vaste kuipbanken is een glazen scherm aanwezig wat omhoog gezet kan worden voor extra beschutting tegen wind en buiswater. Functioneel maar ook mooi en innovatief. De aluminium romp is gespoten in een donkerbruine metallic lak. Het onderwaterschip is zwart. Een goudkleurige bies onder het vrijboord maakt het geheel af.


Om de mooie lijnen van het jacht niet te ontsieren met een anker, is er een hydraulisch anker kantel systeem ontwikkeld. Als het tijd wordt om te ankeren, wordt de RVS ankerarm vanuit de flush ankerbak omhoog gebracht en over de boeg van het jacht gelegd. Doordat de ankerarm ver over de boeg uitsteekt, is de kans op beschadigingen met het neerlaten of omhoog halen van het anker klein.

Centrale leefruimte

De salon in de opbouw is de centrale leefruimte aan boord. Ramen rondom en bovenin het plafond zorgen voor licht en lucht, en geven een ruimtelijk, open gevoel. De diner tafel, kaartentafel, tv-hoek en koelkast zijn allemaal hier te vinden.

Voorin is de eigenaarshut te vinden. Op de vloeren en kastdeuren en lades is lederen bekleding te vinden. De en-suite natte cel heeft een prachtige helderrode marmeren vloer, en ook hier zijn de kastdeurtjes met leer bekleed. De kleding kast is gemaakt met een prachtige ronde deur welke zelf ook weer legplankjes heeft aan de binnenkant, zodat alle ruimte optimaal benut wordt.

De twee gasten hutten zijn ook beide voorzien van een eigen natte cel met douche en toilet, zodat de privacy voor eigenaar en gasten gegarandeerd is. De wanden bijvoorbeeld hebben niet alleen een honinggraat structuur om gewicht te besparen maar hebben ook een geluidsisolerende werking. Alle hutten zijn afgewerkt met eikenhouten wanden en terwijl de details als koven en randen van donker gekleurde palissander zijn. Ook de natte cellen van de gasten hebben rode marmeren vloeren en lederen afwerking van kastjes, in bruine en rode tinten.

De goed geoutilleerde kombuis is strategisch achterin het schip geplaatst, en is zowel bereikbaar vanuit de salon als vanuit de crew area. Voor twee bemanningsleden is er een aparte hut met stapelbed en natte cel. Ook de toegang tot de motorruimte, welke zich onder de salon bevind, is vanuit hier te bereiken. De technische ruimte is toegankelijk via een flush luik welke naast de opbouw is gesitueerd.

De styling van het schip is uiteraard naar wens en smaak van de eigenaar. Natuurlijke kleuren als bruin, beige en crème worden afgewisseld met een krachtige donker oranje welke terugkomt in de bekleding. Vloeren en kastjes zijn afgewerkt met gestikt leder.

Specificaties TULIP:

Werf K&M Yachtbuilders, Makkum, Nederland

Ontwerp German Frers Naval Architecture & Engineering

Materiaal geheel aluminium

L.O.A. 26,83 m.

L.W.L. 22,04 m.

Breedte 6,09 m.

Diepgang 5,10 – 3,20 m.

Waterverplaatsing ca. 51 T

 

Zeilvoering

Grootzeil 190 m2.

High aspect fok 140 m2.

Stagfok 78 m2.

Genaker 506 m2.

Code 1 336 m2.

Trysail 50 m2.

Stormfok 49 m2.

Motor Perkins Sabre 215 pk

Hutten 1x eigenaar, 2x gasten, 1x crew

Natte cellen 1x eigenaar, 2x gasten, 1x crew