Belgian Boat Show laat je billen trillen

We hebben het weer gehad, de eerste editie van de Belgian Boat Show in Gent onder een nieuwe organisator, Conceptum, maar van een nieuw ‘conceptum’ was er niets te merken.  Conceptum, het Latijnse woord voor ‘concept’ betekent ‘een cognitieve eenheid’. Het  cognitieve van de eenheid op de Belgian Boat Show was duidelijk zoek.  De exposanten die er op het laatste ogenblik bijgehaald werden om de gaten te vullen, spreken tot de verbeelding. Zowat op elke hoek kon je je billen laten trillen…

Nood aan een nieuwe onderbroek? Je had keuze te over , frivole boxershorts (met maritiem motief) of rechtstreekse import  uit een  Oostblokland , ondergoed in alle kleuren, als het maar grijs en zwart was. Er werden zelfs innovatieve producten naar voor geschoven , zoals sokken die je kan ophouden zonder elastiek of sokophouders. Vlaanderen innoveert! Maar na een weekend was het afgelopen met de onderbroeken en sokken stand, de eigenaars pakten hun boeltje samen en wat kwam er in de plaats. Driemaal raden… Juist, trilplaten!

Fotobijschrift: Voor de boten, aan het vliegtuigje rechtsaf.

Verder hadden een aantal bootdealers hun showroom leeggehaald en her en der een boot gedropt. ‘Space Occupied’.  Er was een fraaie VIP-corner, maar verdorie toch, de VIP’s wilden maar niet landen. Waardoor deze ruimte een eenzaam en troosteloze aanblik bood.

België houdt zijn status van absurd land wel hoog dankzij deze Belgian Boat Show, het moet zowat de enige botenbeurs  ter wereld zijn waar een wegwijzer ‘boten’ te vinden is. Na het vliegtuigje rechtsaf. En verder waren er geurkaarsen en serviezen, kon je kennis maken met een infrarood cabine, een ergonomische slaapoplossingen of een metaaldetector in alle maten en kleuren. Kortom, het volume branchevreemde  ‘opvul’ deelnemers nam schrikbarende proporties aan. Zou het tot de nieuwe organisator – die in anders beurssectoren toch wat ervaring kan voorleggen – nog niet doorgedrongen zijn dat dit het niveau van de beurs ernstig schade toebrengt?

Aan sollicitanten wordt met nadruk gezegd: ,,Je hebt maar eenmaal de kans een goede eerste indruk te maken.” Dat geldt ook voor de nieuwe organisator.  Conceptum heeft die kans met glans verknald.

Alleen kommer en kwel?

Was het al kommer en kwel tijdens de recente Belgian Boat Show? Valt er dan niets positiefs te zeggen? Toch wel, er waren een aantal lichtpunten, alleen was  al te vaak de schakelaar zoek.

Wij meldden eerder al dat de terugkeer van de watersportfederaties en de volgehouden aanwezigheid van watersportverenigingen en beroepsorganisaties een meerwaarde betekenen voor de beurs. Voor verenigingen gaat het er niet zozeer om nieuwe zieltjes te winnen, maar veeleer om de vriendschapsbanden tussen de leden nauwer aan te halen. De ene organisatie lukt dat al wat beter in dan de andere. Sommigen slepen een geschiedenis van twist en strijd achter zich aan. Het gaat daarbij nooit om het welzijn van de leden of de sport, neen, platte macht en financiële verrijking liggen aan de basis. Zo werd Nieuwpoort een ‘nieuwe’ jachthaven rijker.

Programma in de zak

Zowel Nautibel als Wind en Watersport Vlaanderen hadden een lezingen programma samengesteld. Dat kon maar op een matige belangstelling rekenen. Nochtans zou voor heel wat bezoekers het meepikken van een lezing best interessant kunnen zijn en vormt het een mooie aanvulling op een beursbezoek. Met de communicatie van het programma liep het echter grondig fout. De fraaie foldertjes werden in een zak gestopt die uitgedeeld werd bij de ingang. Wanneer de bezoekers achteraf thuis de tijd vonden om de inhoud te raadplegen, konden ze vaststellen welke mogelijk interessante uiteenzettingen ze gemist hadden. Of de programma’s werden via de sociale media bekend gemaakt. Gaat er nu eindelijk eens iemand kijken naar de leeftijdstratificatie van deze zogenaamde sociale media en dan eindelijk vaststellen dat via deze kanalen maar een bepaald leeftijdssegment binnen de doelgroep bereikt wordt.

Nautibel opteerde voor een spreekgestoelte in het hart van de beurs, maar had af te rekenen met het lege kerksyndroom. Net zoals de kerken op zondag trof je er veel lege stoelen en weinig kerkgangers aan. WWSV had het intiemer aangepakt en op geen moeite gekeken om een zwarte kubus met frivole gordijnen op te bouwen. In de beslotenheid van deze ruimte met paars-blauwe lampjes, kon je aandacht alleen maar uitgaan naar wat de sprekers te vertellen hadden. Of het zou moeten zijn dat de zwoele omkadering de luisteraars deed wegdromen en verlangen naar de lichtjes die je wel vaker aantreft langs de waterkant.

Over de onderwerpen die WWSV naar voor schoof kan ook nagekaart worden. Een cursus marifoon voor een organisatie die overwegend in de kleinzeilerij actief is, kan je alvast heel vooruitziend noemen.

Niet bootbezit maar bootbeleving staat voorop

Laat het duidelijk zijn, in de kiem heeft Belgian Boat Show nog steeds een aantal sterke troeven. De sector van de chartervaart die in de lift zit, bood een boeiende en brede waaier aan bedrijven en mogelijkheden. Alleen dit goed gestoffeerde onderdeel was een verplaatsing naar Gent waard. Waarom dit onderdeel niet sterker benadrukken en verder uitbouwen met, zoals vroeger het geval was, een gastland in de schijnwerpers te plaatsen. Er vallen heel wat boeiende zaken rond charteren op touw te zetten. Doen, doen, doen… De kans bestaat dat je dan ook op de koppen kan lopen, zoals dat op het ongeveer gelijktijdig gehouden Vakantiesalon in Brussel het geval was. In Nederland waren de watersportbedrijven present op de Vakantiebeurs 2019. Het doel: meer mensen enthousiasmeren voor een vakantie op of aan het water. Watersportbedrijven bieden een divers aanbod van arrangementen en aanbiedingen om zo nieuwe watersporters te trekken. Dat moet Conceptum toch als muziek in de oren klinken.

Het consumenten gedrag is gewijzigd, niet langer bootbezit staat voorop, maar veeleer bootbeleving. Men kan zich de ogen uit zijn hoofd schreien dat er maar een (1) kajuitzeiljacht aanwezig was op de Belgian Boat Show, een decimering in vergelijking met vroeger, maar dat brengt geen aarde aan de dijk. Het is hoogtijd om een gepast antwoord te verzinnen op de gewijzigde omstandigheden, anders wordt het ‘slikken en verzuipen’ wanneer het water aan de lippen staat. (lvd)