Toelichting door Rowan Van Schaeren, algemeen directeur Antwerp Maritime Academy, over de renovatie van de boot.

De zeilboot kwam in het bezit van de Antwerp Maritime Academy door een schenking. Hij heeft een lengte van 11,85 m en een breedte van 3,08 m. De diepgang bedraagt 2 m en er zijn 8 slaapplaatsen.

De boot bevindt zich in een slechte staat. Grondige renovatie is vereist om hem terug vaarwaardig te maken en in te zetten voor de zeileducatie van de studenten.

De renovatie is ook een educatief project voor docenten en studenten scheepswerktuigkunde. Eindwerken behandelen de diverse onderdelen van de renovatie. Door praktijkonderricht worden de studenten stapsgewijze door het renovatietraject geleid.

De renovatie omvat o.a.:
> nieuwe zeilinstallatie
> nieuwe elektronica voor navigatie
> aankleden slaapvertrekken en leefruimte
> nieuwe kombuis
> revisie motor
> nieuwe energievoorziening
> nieuw sanitair
> nieuwe veiligheidsuitrusting

Personeel en studenten van de Antwerp Maritime Academy hebben al aan de scheepsromp gewerkt. De romp werd gepolyesterd en geplamuurd. Hierna volgt het schilderen met 3 lagen grondverf en later worden 5 lagen lak aangebracht.

Het onderwaterschip wordt voorzien van 8 lagen tweecomponentenverf tegen het indringen van water. Later worden nog 2 lagen anti-foulingverf aangebracht.

Er werd ook begonnen met de montage van een vaste buiskap op de cabine. Deze biedt beschutting tijdens het zeilen en houdt het dekluik regenvrij als de boot in de haven ligt.

Dankzij sponsoring in natura werd de kiel gezandstraald en in de grondverf gezet. De kiel is een belangrijk deel van de scheepsromp dat zorgt voor extra stabiliteit en beschermt tegen kapseizen.

Recente opnames van de boot

Hoe ziet de verdere timing er uit?

  • In eerste instantie zal worden verder gewerkt aan de romp, die gepolyesterd is, die in de grondverf staat en waar 5 lagen lak worden opgezet.
  • Dan worden de kabine, kuip en buiskap gepolyesterd en geschilderd.
  • Vervolgens worden de winch, blokken en lampen op het dek gevezen.
  • Als dit is gebeurd wordt door een sponsorende firma de isolatie aangebracht.
  • De boot wordt dan verder van binnen afgewerkt en daarna naar een werf verplaatst voor de plaatsing van de kiel en het aanbrengen van de anti-fouling.
  • Als de planning kan gevolgd worden zouden deze werkzaamheden tegen de zomer van volgend jaar afgerond zijn.
  • Tot slot volgt dan de tewaterlating en plaatsing van de mast en de zeilen.