Update 18/10/2025 – zie onderaan –
Waar zijn de tijden van de wachtlijsten en meer dan 200 deelnemers aan de start? Met meer dan honderd ingeschreven jachten is de organisatie van de zeilklassieker ‘Antwerp Race 2025’ vandaag best tevreden. Zes deelnemersgroepen starten op 18 oktober e.k. vanaf 8u25 voor een baan van 41- of van 34 zeemijlen tussen Terneuzen en Antwerpen.
Foto: Pit De Jonge
Voor het eerst nemen ook bedrijfsjachten deel. De grote opkomst van CR-gemeten jachten zegt alles over de laagdrempeligheid van de wedstrijd. Zeilen op de Schelde blijft een ultieme prikkel, hoewel de finish dit jaar niet op de rede voor de stad zal liggen. Het spektakel van het binnenvaren in de jachthaven die zaterdagnamiddag blijft, natuurlijk.
Deelnemersveld
De Cruiser Rating (CR) formule is naar maat gesneden van zeilers die op een faire maar ongecompliceerde manier aan wedstrijden in België willen deelnemen. De CR-vloot is ook dit jaar weer de grootste in de Antwerp Race met tot nu toe 61 ingeschreven jachten, verdeeld over 6 categorieën.
Het International Rating Certificate (IRC-meetsysteem) kent een breed scala aan toer- en wedstrijdjachten – vnl. kielboten- factoren toe waarmee de gevaren tijd herrekend wordt naar gecorrigeerde tijd en waarmee een finaal klassement wordt opgesteld. De internationaal erkende IRC-parameters zijn fijnmaziger dan bij het Belgische CR meetsysteem.
Er zijn 21 IRC gemeten jachten ingeschreven. Waaronder, in IRC 1, de Van Uden (NED 17001) van Gerd-Jan Poortman die bij de absolute op van de Nederlandse en zelfs internationale zeilsport behoort. Er zijn ook twee trimarans (Multihulls)aangemeld.
Nieuw in de race zijn 7 jachten waarop teams van havenbedrijven het beste van zichzelf gaan geven. Port of Antwerp – Bruges, MSC, EMPET, Herbosch-Kiere en Stadsbader. De bedrijven selecteerden performante teams uit hun personeel met zeilervaring.
Er komen interessante matches in zicht voor alle categorieën, overigens. Tijdens de race blijft de reguliere scheepvaart doorgaan, de Antwerp race schakelt een deskundige Race & Rescuedienst in die nauw samenwerkt met Rijkswaterstaat (NL), de Scheepvaartpolitie (BEL) en de scheepaartbegeleidingsdiensten (GNA).
Opgeschoven finishlijn
Nadat Lantis besliste het vijfde Scheldetunnelelement op 15 en 16 oktober af te zinken zal de Antwerp Race 2025 toch naar Antwerpen, meer bepaald Jachthaven Antwerpen Linkeroever kunnen varen.
De bouwheer Lantis, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) en de Antwerp Race organisatie beslisten samen om de race te laten finishen vóór de werfzone. De deelnemers kunnen dan op motor verder doorvaren naar de jachthaven.
Vanaf 18 uur start het After Sail diner in de Belgicaloods, met aansluitend de prijsuitreiking en party.
Atypische Antwerp Race eiste snelle maneuvers en dito tactiek aan 650 zeilers
Nog voor de 128 jachten in het ochtendgrijs de jachthaven Terneuzen verlieten was iedereen over één zaak eens: dit wordt een atypische race. Weinig wind die dan nog eens tegenzit, drukke beroepsscheepvaart, de doorvaartbeperkingen bij de Scheldetunnelwerf in het voorlaatste Schelderak voor de stad en toch die mateloze zeilgoesting.
Vrijdagavond was er al aardig van gedachten gewisseld in het Oud Terneuzen kwartier. Vier bars en cafés trokken alle registers open om de zeilers klaar te stomen met hapjes, drankjes en oer gezelligheid.
De energieleverancier voor de zeilers, de wind, zat de volgende ochtend oost, waardoor het merendeel van de rakken over de kronkelige Schelde aan de wind zouden moeten gezeild worden. Een briesje dat eerder bij uitzondering boven de twee Beaufort uitsteeg. Ook niet echt pure power. Maar wel de garantie op tactische maneuvers, het goed inschatten van stroming en overstaggaan, steeds maar overstaggaan, soms meer dan vijftig keer.
De start voor de lange baan, die de grotere deelnemers voor de boeg hadden, werd met een half uur uitgesteld. Daardoor bleef het effect uit waarbij doorgaans de grotere jachten de kleinere al bij Hansweert inlopen. Wel kregen de wat kleinere boten nu meer grip op de kopposities, wat zich in de uitslag duidelijk laat zien. Bert Janssen stuurde met een minutenlange voorsprong op de vloten zijn Tom Pouce gecontroleerd rond de MG 15 boei richting Hansweert. Vorige week nog rondde Bert de 10 maanden lange verbouwingen aan zijn Halftonner af.
Het team van Antwerp Race veteraan Rinus De Jonge (NED 7696) nam met de Easy Living de koppositie, liep in de tweede helft van de race uit op het peloton en finishte na 4u,31’,04”.
De snelste tijd van deze al bij al niet zo snelle race. Omwille van de werfzone waarin de nieuwe Scheldetunnel wordt gebouwd, moest de race nog voor de versmalde vaargeul voor Blokkersdijk worden afgevlagd.
Achteraf gezien wel jammer omdat er geen gloriemoment voor de wandelterrassen aan de Schelde bij hoorde. Aan de andere kant toch goed omdat de vloot op amper anderhalf uur na hoogwater Jachthaven Antwerpen Linkeroever moet binnenvaren. Zo werd de totale zeiltijd ingekort. Nu al haalden een vijftigtal jachten de sluitingstijd van de finish niet en vaarden ze op motor in rechte lijn naar de jachthaven.
Daar wachtte alweer een zeilers ontvangst bij het havenkantoor, het hors-d’oeuvre voor het magnifieke buffet in de Belgica loods. Stipt op tijd startte de korte maar intense prijsuitreiking waar iedereen een extra portie gejuich losliet op de winnaars.
De Bruges Race – Zeebrugge – Terneuzen- zal zeker op zondag 20 september 2026 op de kalender staan, de 38ste Antwerp Race – Terneuzen – Antwerpen (centrum!) noteert iedereen alvast op zaterdag 26 september 2026.
Resultaten
IRC 1: Olympix (NED 7084) team Hugo Gommers
IRC 2: Jack Rabbit (NED 1112) team Rutger Krijger
IRC 3: Easy Living (NED 7696) team Rinus De Jonge
Multihull: Triki (BEL F31) team Bart Gabriel
CR 1: New Frontier (NED 8962) team Jan Bart
CR 2: Anthea (BEL 8335) team Bart Van den Bossche
CR 3: Salty Dog (NED 5811) team Rene Bollen
CR 4: Du Ciel (NED 4481) team Enrico Van den Hemel
CR 5: Tom Poucce (BEL 7529) team Bert Janssen
CR 6: Lazy Sunday (NED 5242) team Henk de Vos
Sportboten: Jax (BEL 888) team Carl Mariën


