Duitse watersportindustrie blijft veerkrachtig ondanks demografische uitdagingen

Ondanks een moeilijk economisch klimaat blijft de Duitse watersportindustrie opmerkelijk veerkrachtig. Uit recente marktanalyses blijkt dat de sector zich staande houdt, maar dat de vergrijzing en veranderende consumentenpatronen op langere termijn een grotere uitdaging vormen dan de conjunctuur. Daarmee ligt de situatie in Duitsland in het verlengde van de toestand in Frankrijk (zie ons artikel: Pleziervaart in Frankrijk: economische motor met duurzame koers)

Foto: Met extra aandacht voor trendsporten wil boot Düsseldorf een jonger publiek winnen voor de watersport. © boot Düsseldorf/ DANIEL PANKOKE

Economische druk en terughoudende consumenten

Na de sterke coronaperiode kent de markt een fase van afkoeling. De inflatie blijft in Duitsland stabiel tussen 2,0% en 2,4%, terwijl de rentepercentages (5,5 tot 7,0%) hoog blijven. Dat drukt op zowel de koopbereidheid als investeringen in de sector. Bovendien zorgen aanhoudende ontslagrondes in andere industrieën voor een algemeen voorzichtige consumentenstemming.

Het aantal uitgereikte vaarbewijzen daalde van 100.000 in 2021 naar 78.000 in 2024, een duidelijke indicatie dat de groei van de pandemiejaren is gestabiliseerd. De gemiddelde leeftijd van bootbezitters is in acht jaar tijd gestegen van 60 naar 62 jaar, terwijl het totale aantal eigenaren met 34.000 is afgenomen.

Veranderende marktstructuur

Tussen 2018 en 2022 werden jaarlijks gemiddeld 42.000 boten verkocht, waarvan 76% gebruikte schepen. De vraag naar instapmodellen en zeiljachten is afgezwakt, terwijl grotere motorjachten relatief goed blijven presteren. Ongeveer een derde van alle nieuwe boten betreft open motorboten onder acht meter.

De markt voor zeilcharters blijft internationaal stabiel, al ondervonden populaire bestemmingen zoals Kroatië prijsdruk na de invoering van de euro. De vooruitzichten voor het boekingsseizoen 2026 zijn volgens de branche echter positief.

Nieuwe dynamiek door tweedehandsmarkt en personeelstekort

Opvallend is de stijgende beschikbaarheid van jonge tweedehandsboten, wat de prijsdruk op nieuwe modellen verhoogt. Bezoekers van najaarsbeurzen tonen onverminderd interesse in watersport, maar stellen hogere eisen aan prijs-kwaliteit.

Bedrijven actief in refit en onderhoud melden volle orderportefeuilles gedurende het hele jaar. De aanhoudende schaarste aan geschoold technisch personeel vormt echter een knelpunt dat innovatie en groei kan afremmen.

Tegelijkertijd komen er door de vergrijzing meer ligplaatsen vrij, omdat jongere generaties vaker flexibiliteit verkiezen boven eigendom.

Voorzichtig optimisme

Al met al wordt de situatie door branchewaarnemers als “stabiel maar uitdagend” omschreven. De economische omstandigheden blijven moeilijk, maar de echte test ligt in de demografische verschuiving — niet in een afnemende passie voor watersport. De Duitse industrie blijft zoeken naar manieren om jongere doelgroepen aan te spreken en de toekomst van de sector duurzaam te verzekeren.

Bron: Verband Maritime Wirtschaft Deutschland e.V.