Class40 bemanning gered na aanvaring met containerschip!

De CIC Normandy Channel Race – een jaarlijkse 1000 mijl race in het kanaal tussen Frankrijk en Engeland – kreeg al te kampen met heel wat problemen waardoor ongeveer de helft van de deelnemers opgaf.

Dramatisch was echter het incident met de Class40 NST Cabinet Z met twee bemanningsleden aan boord. De zeilracer kwam in botsing met een het Evergreen containerschip Ital Bony toen het varende met een snelheid van 22 knopen doormidden werd gesneden door het vrachtschip.

De bemanning werd door een reddingshelikopter opgepikt en kwam er met lichte verwondingen vanaf. Het incident doet wel heel wat bedenkingen oproepen.

Uit een synthese van allerlei berichten krijgen we de indruk dat een misgelopen communicatie met verkeerde inschattingen het ongeval heeft teweeggebracht.

De Class40 zou – tijdens de nachtelijke uren – het containerschip in aanvaringskoers hebben opgemerkt en heeft onmiddellijk contact opgenomen met het schip. Deze laatste had geen bezwaar dat de zeilboot voorlangs zou passeren.

Even later echter, klaarblijkelijk op het container geschrokken door de snelheid van de zeilracer, zou de communicatie een andere meer vijandige wending hebben genomen.

Toen de aanvaring onafwendbaar werd bleek volgens de zeilbootbemanning dat de AIS-melding van het containerschip verdwenen was op hun plotter en dat ook de navigatielichten van het schip gedoofd werden. Ze hoorden ook nog zeggen op de radio dat het zeilschip had moeten voorrang verlenen aan het van stuurboord komende containerschip.

Bijkomend vernemen we ook nog de de reddingsvlotten aan boord van de Class40 niet zouden gewerkt hebben. De brokstukken van het schip werden naar Frankrijk gebracht. Een uitgebreid onderzoek zal nog volgen en vooral zal de aandacht ook gaan naar bepaalde modellen van reddingsmiddelen die worden gebruikt.