Route Volvo Ocean Race 2017 – 18, langer en zwaarder dan ooit


De Volvo Ocean Race 2017 – 2018 wordt zwaarder en langer dan alle vorige edities. De afstand bedraagt om en bij de 45.000 nautische mijl (nm) over vier oceanen, waarbij elf grote steden op vijf continenten worden aangedaan.

In het najaar 2017 start de 43-jarige race rond de wereld in Alicante met een sprint van 700 nm naar Lissabon, Portugal. Vanuit de Portugese hoofdstad gaat het dan naar het zuiden, richting Kaapstad, Zuid-Afrika en dan volgen een paar epische weken racen door de Zuidelijke Oceaan en vervolgens terug naar het noorden, over de evenaar naar Hong Kong SAR, China. Dat wordt meteen de langste etappe ooit van de Volvo Ocean Race.

Na een verbindingsetappe zonder puntentelling naar Guangshou, China waar een aantal havenraces gehouden worden, gaat de race opnieuw van start vanaf Hong Kong naar Auckland, Nieuw-Zeeland. De vloot duikt dan opnieuw de Zuidelijke Oceaan in, langs de beruchte Kaap Hoorn en verder in Noordelijke richting over de Atlantische Oceaan naar de Itajai, Zuid-Brazilië.

Vandaar, net als bij de vorige editie, gaan de boten terug naar het noordelijk halfrond en door naar de oostkust van de Verenigde Staten met aankomst in Newport, Rhode Island. Dan volgt de oversteek van de Noord-Atlantische Oceaan en keer de race voor het eerst in 12 jaar terug naar de Britse kust. De vloot zal aankomen in Cardiff, de hoofdstad van Wales, mei 2018.  Vervolgens gaat het rond de top van de Britse eilanden naar de laatste tussenstop in Götenborg, Zweden.De 2017-2018 race zal eindigen met een grote finale in Den Haag, Nederland.

VOR-2017-Ainhoa-Sanchez---Volvo-Ocean-RaceLowResDe totale afstand van het wedstrijdtraject is langer dan elk van de 12 voorgaande edities van de race die in 1973 als de Whitbread Round the World Race begon. Terwijl de teams meer nautische mijlen dan ooit tevoren zullen varen, is de race een maand korter dan alle vorige edities.

De Zuidelijke Oceaan heeft een grote rol gespeeld in de geschiedenis van de race. In de beginjaren van de Whitbread ging de vloot zo zuidelijk mogelijk, ijsbergen en de woeste winden van de Roaring Fourties en Furious Fifties trotserend. Bedoeling was een zo klein mogelijke afstand af te leggen. In meer recente edities zeilde de vloot noordelijk door de Indische Oceaan richting het midden-Oosten en kwamen zij enkel voor kortere etappes naar het zuiden met extremer weer en langs Kaap Hoorn.

Met state-of-the-art volgsystemen en satellietcommunicatie, naast de beschikbaarheid van gedetailleerde route-informatie, kunnen de teams de weercondities een stap voor blijven en de risico’s voor de zeilers beperken. Maar uiteindelijk zal er altijd gevaar verbonden blijven aan de race, daar moeten zeilers zich steeds van bewust zijn wanneer ze van start gaan in de ‘Everest’ van het professionele zeilen.

Meer informatie: www.volvooceanrace.com

Foto: Ainhoa Sanchez – Volvo Ocean Race