Crisis treft pleziervaartsector midscheeps

zondag 9 september 2012 – (lvd) – Faillissementen, verlengde technische werkloosheid, de crisis spaart de pleziervaart niet. Niet alleen een kwakkelende beurs maar ook het pessimisme en ontbrekende consumentenvertrouwen doet de botenverkoop de das om. Terwijl de Nederlandse beroepsorganisatie Hiswa vreugdekreten slaakt over haar vernieuwde watersportbeurs, heeft de sector het moeilijk. De vertegenwoordiging van internationale merken wisselen van het ene naar het andere bedrijf en bij de start van de ‘succesrijke’ Hiswa te water ging een van de boegbeelden uit de motorbootsector ten onder. Pedroboat legde de boeken neer terwijl de collega’s op de nieuwe steigers feest vierden.

 

In een sterk dossier brengt het online magazine Volie News een overzicht van de situiatie in Frankrijk en ook dat is geen prettig bericht. Het volledige dossier kan u lezen via de link onderaan. Voile News zet de voornaamste debacles op een rijtje.

Een eerste rondvraag bij de verantwoordelijken van de werven leverde een ordergrootte op van de neergang. Een daling van 10 procent voor marktleider Bénéteau / Jeanneau. Zelfde beeld bij Dufour waar alleen de productie van de 36 en 335 de activteiten tijdens de zomer verzekerde in afwachting van de introductie van de veelbelovende 500 Grand Large.

De cijfers ogen slecht, maar toch valt te noteren dat de motorboten het nog een ietsje beter doen dan de zeiljachten. de eenrompsboten althans, want de catamarans weten beter stand te houden in Frankrijk. Alhoewel de werf Soubise het moeilijk heeft, dient 2012 zich aan als een goed jaar voor Lagoon, Fontaine-Pajot en Nautitech. Idem voor Outremer Yachting waarvan de 48 en 5X goed verkopen. En ook Trégor Composites lijkt herop te staan uit het gerechtelijk akkoord van vorig jaar.

De ter ziele gegane Privilège catamarans en de Feeling jachten maken een doorstart en Rhéa Marine ging in andere handen over terwijl de Alphen jachtwerf, gekend om haar dayboats, verder werkt onder de vleugels van Latitude 46, de bouwer van de bekende Tofinou serie.

En nog meer slecht nieuws komt er van de werf Archambault die sinds begin augustus bescherming geniet tegen haar schuldeisers en onder gerechtelijk toezicht verder werkt. De productie van de eenheidsboot van de Tour France à la Voile heeft dit niet weten te verhinderen.

De werven die het hoofd boven water houden doen dit in hoofdzaak door de export naar Rusland, Duitsland en Brazilië voornamelijk, terwijl de Franse markt verder inkrimpt.

Andere vaststelling is dat de “niche” boten het goed blijven doen, zoals RM, Pogo, Allures, Malango, JPK en andere Djangos.

Herstructurering, centralisatie, sluiting

Herstructurering, centralisatie, sluiting, de crisis laat sporen na. Zo gingen de fabrieken van Zodiac in La Rochelle en Philéas in Rochefort dicht. De productie wordt ondergebracht bij andere sites van de respectievelijke groepen.

Op wereldvlak blijken de Franse werven eerder stand te houden, wat niet het geval is voor de Amerikaanse en vooral Italiaanse werven. Italië, vooral sterk in het motorjachtensegment van 12 tot 25 meter, zag zijn afzet kelderen dit jaar met zakencjfers gedeeld door drie. De Ferretti werf kwam in Chinese handen. Vooral dankzij de Bénéteau groep wist Frankrijk zich te handhaven op de internationale markt.

En de problemen tasten ook de toeleveranciers aan. Navimo en Sparcraft willen ten allen prijze voorraden vermijden met als gevolg dat een aantal werven bevoorradingsmoeilijkheden kennen.

Positieve geluiden vallen dan wel te noteren bij de service en onderhoudsbedrijven en bij de verhuurders die beter weerstand bieden aan de conjuncturele moeilijkheden. Bemoedigende vaststelling, dit is precies het segment waarin de meeste Belgische watersportbedrijven actief zijn.

Er bestaan geen wonderremedies om de crisis te bestrijden, maar een aantal evidenties liggen toch voor de hand. Vooreerst is het verwerven van nieuwe marktaandelen onmisbaar. Blijft de thuismarkt achter dan is het uiteraard in het buitenland dat de meeromzet moet gezocht worden. Anderzijds moeten de werven blijven investeren om nieuwe modellen en types te kunnen voorstellen. ‘Nieuw en innovatief’verkoopt, maar heeft ook een pervers kantje. Twee of drie jaar na de lancering van een nieuw model moet men opnieuw beginnen. In deze context van permanente vernieuwing betekent beschikken over zowel een zeil- als motorboot productie een sterke troef.

Duidelijk wordt dat de najaarsbeurzen een goede indicatie zullen bieden van wat de toekomst zal brengen en het wordt voor de producenten niet eenvoudig om te anticiperen op een trend die misschien nog ongunstiger wordt. Alhoewel het nog niet zo ver is.

Belangrijk voor de sector is dat de gepassioneerden van de watersport blijven zeilen en varen om zo de sector wat zuurstof te geven. Maar een voor iedereen geldt wel: goede moed!

Bron: Voile News magazine online en eigen berichtgeving.